Mainos
Mainos

Kuluttajatuntemus huonekalualan kohtalonkysymys

Jos huonekaluteollisuutemme haluaa edes kotimarkkinoilla pärjätä ulkomaisille kilpailijoille, sen pitäisi selvittää kuluttajien ajatukset sekä nostaa suomalainen muotoilu jälleen käsitteeksi. Näin väittää Muotoilun tutkimuslaitoksen projektipäällikkö Vesa Tiensuu tänään ilmestyneessä teoksessaan.

Tiensuu toivoo tutkimuksestaan alalle herätettä, sillä Suomella olisi mahdollisuus synnyttää huonekalualan klusteri Lahden seudulle ja kenties Etelä-Pohjanmaalle. Huonekalualan kypsymättömyyttä kuvaa Tiensuun mukaan se, ettei teollisuus ole hahmottanut itselleen huonekalujen kuluttajaryhmiä. Se pitää suomalaisia yhtenäisenä ryhmänä, vaikka todellisuudessa nämäkin markkinat ovat pirstoutuneet. Vaikka kehitys on ollut teknologiavetoista, ei meillä ole tehty viime aikoina kovin merkittäviä teknisiäkään innovaatioita. Esimerkiksi ultraääneen perustuva, uusi koivun taivutusmenetelmä on ulkomainen keksintö.

Suomalainen huonekalu on menettänyt kansallisen identiteettinsä, sanovat useimmat Tiensuun haastateltavat. Tiensuun mielestä kansallisen omaleimaisuuden merkityksestä kertoo se, että Italiassa huonekaluteollisuuden vienti on 15-kertainen tuontiin verrattuna ja Tanskassakin 4-kertainen. Suomessa näyttää kehitys vääjäämättömästi vievän siihen, että ensi vuonna tuonti ohittaa viennin. Viimeisten kolmen vuoden aikana on tuonnin kasvu ollut 90 prosenttia samaan aikaan, kun vienti on lisääntynyt vain noin 30 prosenttia.
(STT)

Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme