Mainos
Mainos

Marimekko: Kopiokohun vaikutusta brändiin ei vielä tiedetä

Marimekon kopiointikohu ei näkynyt yhtiön tuloksessa, sanoo talousjohtaja ja toimitusjohtajan sijainen Thomas Ekström.

– Asiaa on seurattu useilla mittareilla. Kun niitä katsoo, ei oikeastaan voida sanoa, että näkyy mitään vaikutusta, Ekström sanoi Marimekon tulosjulkistustilaisuudessa.

Kohun vaikutusta yhtiön brändiin voi Ekströmin mukaan arvioida vasta vuoden kahden kuluttua.

– Toki se on aina ikävä asia, kun tällaista julkisuutta on.

Toukokuussa paljastui, että suunnittelija Kristina Isolan Metsänväki-kuosi oli plagiaatti ukrainalaisen kansantaiteilijan työstä. Heinäkuussa Teresa Moorhousen Isoisän puutarha -kuosin uutisoitiin muistuttavan brittiläisen lastenkirjan kuvitusta. Marimekko kuitenkin katsoi, ettei kyseessä ollut kopio. Ekströmin mukaan suunnittelijat ovat edelleen freelancesuhteessa Marimekkoon.

Marimekko on tehostanut Ekströmin mukaan seurantaansa mahdollisten yhdennäköisyyksien varalta.

– Designprosessissa on eri pisteitä, missä arvioidaan omaperäisyys ja taiteellinen näkemys. Suunnittelijan kanssa käydään koko ajan läpi, mikä inspiraation lähde on ollut.

(MTV3 – STT)

Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme