Mainos
Mainos

Onko Felixin hurja stratosfääriloikka kaikkien aikojen mediatemppu?

Itävaltalaisen Felix Baumgartnerin eilen äänennopeuden rikkonut laskuvarjohyppy on ehtinyt kerätä netissä jo yli 8 miljoonaa klikkausta.

Onko äärirajoille viedyn urheilusuorituksen lisäksi kyse kaikkien aikojen mediatempusta, kun tiedotusvälineet ympäri maailman uutisoivat Baumgartnerin hypystä ja siinä samalla energiajuoma Red Bullin yhteistyöstä?

– Koska ulkopuolisilla ei ole tiedossa Red Bullin hankkeeseen sijoittamaa budjettia eikä laskuvarjohypyn mediajulkisuuteen liittyvää tavoitetta, on mahdotonta lähteä arvioimaan, miten menestyksekäs tempaus on rahoittajalleen, muistuttaa mainostoimisto Hasan & Partnersin hallituksen jäsen ja yksi omistajista Timo Everi.

– Ilman muuta tämä on kova juttu. Hyppy jatkaa myös linjassa Red Bullin muiden urheiluun liittyvien projektien kanssa, Everi huomauttaa.

Tunnettu yhdysvaltalainen talouselämän julkaisu Forbes on jo ehtinyt laskea, että Red Bull tienaa Baumgartnerin ilmalennolla sijoituksensa takaisin 20–50-kertaisesti.

Everi puolestaan arvioi, että panos–tulos-mittarilla yksi historian menestyneimmistä mainostempauksista on Macintoshin vuonna 1984 amerikkalaisen jalkapallon NFL-liigan loppuottelun Super Bowlin yhteydessä esittämä televisiomainos, jolla yhtiön esitteli maailmalle ensimmäistä kertaa Apple-tietokoneensa.

– Yhden ainoan kerran televisiossa ulosajetulla yksittäisellä mainosfilmillä saatiin aikaan valtava kiinnostus, sanoo Everi.

Macintoshin Apple-mainosta esitettiin myöhemmin elokuvateattereissa.

Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme