Mainos
Mainos

Rikkidirektiivillä voi olla pelättyä pienemmät talousvaikutukset

Liikenneministeriö arvioi, että vuoden vaihteessa voimaan astuvan rikkidirektiivin talousvaikutukset jäävät pelättyä pienemmiksi.  

Syynä on se, että suurilla vientiyrityksillä on varustamojen kanssa pitkät sopimukset, jotka ulottuvat jopa 5 vuotta eteenpäin.

Samaan aikaan laivateknologia kehittyy niin, että rikkipäästöt minimoituvat muun muassa nesteytettyä maakaasua käyttävien laivojen ansiosta.

– Jotkut vientiyritykset ovat kertoneet, että kuljetusmaksut jopa laskevat vähän, kertoo yksikönpäällikkö Tero Jokilehto liikenne- ja viestintäministeriöstä.

Esillä olevista vaihtoehdoista rikkipesurit tai rikkipitoisuudeltaan alhaisten öljypohjaisten polttoaineiden käyttö nostavat Liikenteen turvallisuusviraston Trafin laskelmien mukaan kustannuksia 1,1-3,9 prosenttia.

Sen sijaan nesteytetyn maakaasun LNG:n hinta on alhaisempi kuin öljyn. Ensin pitää kuitenkin rakentaa LNG:n tuontiterminaalit. Kaikki uudet laivat rakennetaan todennäköisesti käyttämään LNG:tä, mikä vie aikaa. 

Suuri vientiala metsäteollisuus on kuitenkin edelleen sitä mieltä, että rikkidirektiivi nostaa laivakuljetusten kustannuksia merkittävästi.

– Rikkidirektiivi on iso kilpailuhaitta, sanoo Metsäteollisuus ry:n energiajohtaja Jouni Punnonen.

Etujärjestön näkemyksen mukaan valtaosa laivoista joutuu vielä pitkään käyttämään kalliimpaa polttoainetta tai teknologiaa.  


Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme