Mainos

Tulevaisuuden "huoltajuuskiista": Kenelle Facebook-ystävät kuuluvat ja minkä arvoisina?

Asiantuntijoiden mukaan konkreettisen omaisuuden lisäksi myös tietoverkoissa oleva "virtuaalinen omaisuus" on avioerotapauksissa voitava jakaa tai siitä on maksettava hyvitystä.

Technology Review ottaa verkkosivuillaan esimerkiksi Facebookissa toimivan Farmville-pelin:

Oletetaan että pariskunnalla on yhteinen Farmville-pelitili. He työskentelevät pelissä kuukausia tai jopa vuosia virtuaalisina maanviljelijöinä tehden vaihtokauppoja naapureidensa kanssa. Sitten eräänä päivänä pariskunta eroaa (ihan oikeassa maailmassa). He jakavat konkreettisen omaisuutensa puoliksi ja toinen mm. hyvittää korvausta yhteisen asunnon siirtymisestä omiin nimiinsä. Mutta mitä tapahtuu yhteiselle Farmville-tilille?

Tähän kategoriaan liittyviä ongelmatilanteita pohtii lakimies Sally Richardson. Facebook, verkkosivut, sähköpostikontaktit sekä virtuaaliset aikaansaannokset ja palkinnot voidaan mieltää omaisuutena.

Minkä arvoinen ystäväsi on oikeuden silmissä?

Brown kuvailee Facebookiin liittyviä ongelmakysymyksiä tulevaisuuden avioerotapauksissa:

Oletetaan, että henkilö H:hankkii avioliiton aikana 500 Facebook-ystävää. Ystävystyessään ihmisten kanssa H saavuttaa tiettyjä oikeuksia, koska hän pääsee paremmin käsiksi muiden Facebook-profiileihin. Samalla hän päästää ihmisiä omaan profiiliinsa. H:n profiilin arvo kasvaa, kun hän on käyttänyt aikaa ja energiaa verkostonsa luomiseen.

Tulkinnan mukaan H:n puoliso olisi erotapauksessa oikeutettu osuuteen tai hyvitykseen tämän "Facebook-omaisuudesta", ellei pariskunnalla ole ollut avioehtoa. Brown huomauttaa olevan ilmeisen vaikeaa määritellä minkä arvoinen Facebook-ystävä oikeasti on.

Technology Reviewin sivuilla pohditaan, että Facebook-ystävän arvo saattaisi riippua ystävyyden luonteesta. Esimerkiksi jos puoliso sattuisi ystävystymään Facebookissa julkisuuden henkilön kanssa, tämä voitaisiin tulkita arvokkaampana kontaktina kuin ystävystyminen tavallisen kaduntallaajan kanssa.

Facebookilla konkreettinen arvo yritysmaailmassa

Technology Reviewin sivuilla myönnetään, että pohdinta Facebookissa olevien ystävien arvosta ja "omistusoikeudesta" kuulostaa jopa älyttömältä. Mutta siinä on kuitenkin todenperäisyyttä, jos mietitään vaikkapa yritysmaailmaa. Jo nyt moni yritys toteaa, että Facebook-sivuilla on enemmän arvoa kuin yrityksen varsinaisilla verkkosivuilla.

Mikäli pariskunta perustaa yhteiselle yritykselleen Facebook-profiilin liiketoimintaansa vauhdittaakseen, niin kummalla on oikeus kyseiseen profiiliin mahdollisessa erotapauksesssa? Tämä on yhtä hyvä kysymys kuin se kumpi osapuoli omistaa yrityksen tuotemerkin.

Tässä mielessä onkin odotettavissa, että Hollywoodin julkkisten avioehtoihin kirjataan tulevaisuudessa myös henkilön oikeudet Facebookin "tykkäämisiinsä".

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.

Hyvä asiakkaamme, tarjotaksemme teille entistä parempaa palvelua olemme päivittäneet MTV:n palveluiden käyttöehtoja. Voitte perehtyä ehtoihin, jotka ovat saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/kayttoehdot