Mainos
Mainos

12.12. Teurashevosten tuskien tie

Teuraaksi menevien hevosten kuljetus on useissa EU-maissa julmaa ja täyttää eläinrääkkäyksen tunnusmerkit.

45 minuuttia näyttää keskiviikkona todistusvoimaista kuvaa hevosten kohtelusta. Kuvaajat ovat tallentaneet tilanteita muun muassa hevosmarkkinoilla ja Euroopan maanteillä.

Yhteen sullottuja hevosia kuljetetaan tuhansia kilometrejä avonaisissa rekoissa, vaikka määräysten mukaan eläimet pitäisi erottaa toisistaan väliseinillä.

Kuljetusmatkat saattavat kestää kymmeniä tunteja ilman, että hevoset saavat ruokaa, juomaa tai lepoa.

Joukossa on myös loukkaantuneita, esimerkiksi jalkansa murtaneita eläimiä. Osa hevosista menehtyy näiden rankkojen kuljetusten aikana matkalla kohti teurastamoa.

Suuri osa hevosista päätyy Italiaan, jossa hevosenlihasta maksetaan hyvä hinta. Italia on salamituotantoineen suurin hevosenlihan ostaja ja kuluttaja EU:n alueella.

-Suhtautumisessa eläinten hyvinvointiin on paljon eroja EU:n jäsenmaiden sisälläkin. Lainsäädäntöä ei kaikkialla noudateta, toteaa Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran pääjohtaja Jaana Husu-Kallio 45 minuuttia -ohjelman studiokeskustelussa.

Sitä Husu-Kallio ei usko, että kuljetuksissa kuolleita eläimiä käytettäisiin elintarviketeollisuudessa, mutta hän huomauttaa että kuljetusolosuhteet vaikuttavat aivan varmasti lihan laatuun.

Eläinten suurena ystävänä tunnettu kirjailija Uma Aaltonen oli europarlamentin jäsen eläinkuljetusdirektiiviä tehtäessä.

-Kuljetuksia on hirveän vaikea valvoa, Aaltonen toteaa.

Hän muistuttaa ihmisen ja hevosen erityislaatuisesta suhteesta: hevonen on ihmisen kumppani maa- ja metsätöissä ja urheilussa.

-Tällainen kohtelu on räikeintä mahdollista petosta sellaiselle eläimelle, joka on lähimpänä ihmistä, hän sanoo.

Suomessa teurastetaan vuosittain noin 1000 hevosta, ja kolmisen tuhatta lopetetaan eläinlääkärin toimesta.

-Suomessa on hevosia niin vähän, että meiltä ei lähetetä ulkomaille teuraaksi. Mutta teurastamoverkko olisi saatava niin tiheäksi, että täälläkään ei tarvitsisi vuorokautta ajella, Aaltonen huomauttaa.

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme