Mainos
Mainos

14.11. "Soita aamulla, jos et pysty kävelemään"

Kyllä se oli yö, kertaa 93-vuotias Rauni Jokinen. Hän kaatui asunnossaan ja hälytti turvapuhelimella apua. Turva-auttaja tuli tunnin odottelun jälkeen paikalle, mutta todellinen apu vasta seuraavana aamupäivänä.

Jokisen omaiset hankkivat turvapuhelinpalvelun markkinajohtaja Esperi Carelta kaksi vuotta sitten.

- Halusimme, että vanhuksella on aina apu lähellä, napin painalluksen päässä.

Nyt omaiset ovat järkyttyneitä ja pettyneitä yrityksen toimintaan.

Väestön ikääntyessä turvapuhelinpalvelujen kysyntä kasvaa. Monet kunnat hankkivat palveluja. Niiden välillä on suuria eroja sen mukaan, miten tiukat kriteerit avun nopeudelle tai työntekijöiden koulutukselle asetetaan. Kuntien valvontavelvoitetta vaikeuttaa se, etteivät ne saa tietoja niiden asiakkaiden kokemuksista, jotka eivät ole kotipalvelun piirissä.

Monelle omaiselle taas tulee yllätyksenä, että puhelinnumeroiden kysyminen ei välttämättä tarkoita sitä, että heille tarvittaessa soitetaan.

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme