Mainos
Mainos

17.9. Autotehtaat jarruina päästötalkoissa

Hiekka hupenee autoteollisuuden tiimalasissa. Valmistajien pitäisi vuoteen 2012 mennessä puristaa uusien myytyjen autojen hiilidioksidipäästöt keskimäärin 130 grammaan kilometriltä. Tästä tavoitteesta ollaan vielä noin 30 gramman päässä.

Vaikka insinöörit keksisivät ihmeitä, useimmille saksalaisvalmistajille tulee päästötalkoissa joka tapauksessa kiire. Siksi suuret autoteollisuusmaat yrittävät yhdessä konsernien kanssa vesittää asetettuja tavoitteita kaikin mahdollisin keinoin.

Autojätit ovat Saksan hallituksen tuella ajamassa läpi lykkäystä, jonka mukaan asetetut tavoitteet olisivat sitovia vasta vuonna 2015. Yksi ovela keino voisi olla myös se, että raskaita bensansyöjiä valmistavat autojätit lyöttäytyisivät vaikkapa pienempiä autoja tekevän Fiatin kanssa. Tällöin konsernikohtainen myytyjen uusien autojen hiilidioksidipäästökeskiarvo näyttäisi paremmalta.

Jarruttelun maksaa lopulta kuluttaja. Hiilidioksidipäästöjen leikkaaminen tarkoittaa aina pienempää polttoaineen kulutusta, mikä tuntuu heti myönteisesti autoilijan rahapussissa.

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme