Mainos
Mainos

19.10. Kadonneiden kultasormusten metsästys

Kuukausi sitten selvitimme, mitä kymmenen eri romukultaa kuluttajilta ostavaa yritystä maksaa kultasormuksesta. Vertailumme paljasti valtavat hintaerot, sormuksesta olisi saanut rahaa kymmenestä neljäänkymmeneen euroon. Värikkäiden kultafirmojen taustalta löytyi esimerkiksi ulosottomerkintöjä ja jopa rikostuomioita.

Halusimme kokeilla, miten luotettavasti postimyyntifirmat toimivat. Postitimme viisi sormusta eri yhtiöihin. Tarkoitus oli selvittää, mitä sormuksista saa ja miten firmat toimivat, jos asiakas haluaa sormuksen takaisin.

Yritykset tietävät, että harva lähtee oikeuteen, vaikka ei olisi tyytyväinen kauppaan. Kuluttajariitalautakanta ei käsittele valituksia, kun kuluttaja on myyjänä. Tästä huolimatta lähes kaikki testimme kullanostajat kertovat nettisivuillaan, että kuluttajariitalautakuntaan voi valittaa.

Kuluttaja ottaa riskin lähettäessään kultaa postin kautta. Yritykset maksavat mitä haluavat. Kullan arvioi asiantuntija, jonka pätevyydestä ei ole mitään takeita.

45 minuuttia -ohjelmassa kerromme, mitä viidelle sormukselle tapahtui.

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme