Mainos
Mainos

2.4. Laivalastien kiinnityksissä hutilointia

Suuret konttipinot kohoavat korkeuksiin helsinkiläisessä satamassa. Laivalastillinen on saatu rivakasti puretuksi, ja pian kuljetusautot kiidättävät kuormia eri puolille Suomea.

Siellä, missä lasti lopulta puretaan, saattaa odottaa ikävä yllätys: tavaroita ei ole kiinnitetty kunnolla konttien sisällä, ja ne ovat päässeet liikkumaan. Vaara vaanii sekä merikuljetuksen aikana että tien päällä.

-Kun lasti puretaan, se tulee sieltä silmille, kertoo tarkastusyksikön päällikkö Eino Kohijoki Merenkulkulaitokselta.

Kohijoen mukaan lastien kiinnitys on heikentynyt viime vuosina paljon. Erityisesti tuontilastit ovat paikoin todella huonosti kiinni. Syiksi tähän nähdään muun muassa lisääntynyt kiire ja huonosti koulutettu työvoima.

Huonosti kiinnitetystä lastista on laivamatkoilla aiheutunut toistaiseksi harvoin vakavaa vaaraa, mutta ongelma on todellinen.

-Tuurilla kuljetaan. Pahimmillaan tällainen huonosti kiinnitetty lasti upottaa koko laivan, Kohijoki pohtii.

45 minuuttia osallistui tehoiskuun, kun satamassa tarkastettiin lastien kiinnityksiä.

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme