Mainos
Mainos

20.10. Räppäri ei siedä Newsweek-hehkutusta

Siitä syvemmälle Lännen perikatoon
me syödään kuormasta jo ensi vuoden satoo
nauti vapaudestas, ennen kuin se katoo
sillä nobelisti-Obelix vie meidät vielä Natoon

(Paleface: Sammuva soihtu)

Rap-artisti Paleface, Karri Miettinen, uskoo kantaaottavan musiikin voimaan. Syksyllä ilmestyneellä, ensimmäisellä suomenkielisellä levyllään Helsinki - Shangri-La Paleface kritisoi vallitsevaa yhteiskuntaa omalla kielellä, jotta viesti menisi paremmin perille.

- Mun mielestä on aika avata silmät sille, ettei Suomi enää ole mikään lintukoto. Mua puistattaa koko Newsweek-hegemonia. Täytyy muistaa, että on myös syrjäytyneitä, ihmisiä, joiden peruslähtökohdat on tosi huonoissa kantimissa. Ei pidä tuudittautua siihen että tämä olisi joku maanpäällinen paratiisi.

Protestin ja kupletin perinteen jatkaja

Paleface haluaa jatkaa protesti- ja kuplettilaulujen perinteitä. Hän yhdistää rajuihin, kantaaottaviin teksteihinsä perisuomalaisia melodioita, mikä saa aikaan tuttuuden tunteen. Levyn suosio on yllättänyt artistin itsensäkin.

- Hyvältä ja palkitsevalta se tuntuu, että kaikista kansankerroksista ihmiset on löytäny musan ja ne ajatukset jotka siellä taustalla on.

Artistin arvostelun kohteeksi joutuvat levyllä niin päättäjät, media kuin markkinatalouskin.

- Mä oon usein sanonut että jos me eläisimme 60-luvun alussa, olisimme folkkareita ja soittaisimme akustisella kitaralla. Jos taas olisimme 60-luvun lopun nuoria, olisimme hippejä. 2000-luvulla nuorten väylä on hip hop. Toisten mielestä on tärkeää laulaa naisista ja dokaamisesta, toisista taas laulaa tärkeämmistä asioista ja yrittää koskettaa. Kaikki on ihan yhtä tarpeellisia.

Karri Miettinen lukee yhdeksi esikuvakseen Vexi Salmen, Irwin Goodmanin yhteiskunnallisten protestilaulujen - tai sen ajan kuplettien sanoittajan. Salmi puolestaan näkee Palefacen myötä yhden ympyrän sulkeutuneen.

- Tässä ei kopioida minkäänlaista kansainvälistä räppiä. Jos mä ajattelen suomalaista iskelmähistoriaa, juuret on lähinnä 1930-luvun Matti Jurvan ja Tatu Pekkarisen poliittisissa ajankohtaislauluissa. Jopa melodiat ovat samoja mitä he käyttivät. Se on hienoa, että traditio sulkeutuu. Suomalaiskansallisen musiikin juurilta ammenetaan sanottava, Vexi Salmi luonnehtii.

Katso Helena Liikasen juttu:

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme