Mainos
Mainos

21.2. Tonneittain ruokakalaa kaatopaikalle

Roska-auto kippaa aamuvarhaisella Porvoon Domargårdin kaatopaikalla kuoppaan satoja kiloja kalaa.

Kalat päätyvät joukkohautaan uituaan merivesitunneliin, joka tuo Kilpilahden teollisuusalueelle jäähdytysvettä. Veden otosta vastaa Neste Oil.

-Virta vie kalat mennessään tai ne menevät sinne omaehtoisesti. En tunne kalojen käyttäytymistä kovin hyvin, mutta minulle on kerrottu, että osa kaloista on uteliaita ja lähtee varta vasten katsomaan. Pienemmät kalat menevät sitten virran mukana, kertoo Neste Oilin ympäristöpäällikkö Jukka-Pekka Nieminen.

Vuosien saatossa kukaan ei ole keksinyt keinoa, millä estää kalojen pääsy tunneliin.

-Se on asia, mitä en ymmärrä. Insinöörit keksivät suuressa viisaudessaan mitä vain, mutta tällainen ongelma on ratkaisematta, pohtii asiasta tuohtunut Porvoonseudun eläinsuojeluyhdistyksen puheenjohtaja May-Len Bäckström.

Silakoita, kuhaa, kilohailia, ahvenia ja muita kalalajeja päätyy kaatopaikalle vuodessa noin 50 tonnia. Keväällä kaloja ryhdytään kuskaamaan Forssaan kompostoitavaksi. Alueen ammattikalastajien saaliit ovat selvästi pienemmät.

-Ovathan he aina porisseet siitä, että putki tappaa enemmän kalaa, mitä ammattikalastajien saalit ovat. Pinnan alla kuohuu, mutta ei siitä koskaan ole isompaa numeroa tehty, sanoo Uudenmaan kalastajayhdistyksen toiminnanjohtaja Mika Kiuru.

Lauhdevettä tarvitaan vuosi vuodelta enemmän, mikä on samalla lisännyt Kilpilahden teollisuuslaitosten kalansaalista. Koska kaloja tutkitaan vain kerran vuodessa, ei kukaan tunnu tällä hetkellä tarkalleen tietävän miten "putkikalastus" on lopulta vaikuttanut Svartbäckinselän kalatalouteen.

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme