Mainos
Mainos

25.4. Liikunnasta apua lukihäiriöön

Lukihäiriö voi olla paljon enemmän kuin ongelma lukemisessa ja kirjoittamisessa. Se voi viedä itsetunnon, tuhota sosiaalisen elämän ja alentaa jopa liikuntakykyä.

Koulussa lukihäiriö voi jäädä huomaamatta. Lapsi leimataan vain ylivilkkaaksi ja keskittymiskyvyttömäksi. Lukihäiriön syytä ei tarkaan tunneta, mutta Britanniassa on kehitetty uusi, tehokkaalta vaikuttava lukihäiriön parannusohjelma. Se sisältää voimistelua ja tasapainoharjoittelua. Aiheesta kertoo Lontoon-kirjeenvaihtajamme Reijo Ruokanen.

14-vuotiaan Jamie Francisin oppimisvaikeudet huomattiin jo tarhaiässä. Mikään ei sujunut. Lukeminen oli hankalaa, samoin matematiikka. Kävely onnistui, mutta juostessa menivät jalat solmuun. Aikataulut olivat kauhistus, laukun pakkaaminen mahdottomuus. Vanhemmat ja koulu yrittivät erilaisia hoitokeinoja, mutta mikään ei auttanut. Kaikki olivat yhtä mieltä siitä, että Jamien älyssä ei ollut vikaa, mutta kukaan ei tiennyt, miten hänen lukihäiriönsä ja muut vaikeutensa voitaisiin voittaa.

Jamien äiti Debra Francis kertoo: "Vaikka hänen koulumenestyksensä on parantunut miljoona kertaa enemmän kuin uskoin olevan mahdollista, niin alussa se ei tuottanut eniten iloa. Tärkeintä oli, että että hän kykeni kuuntelemaan ohjeita ja toimimaan niiden mukaisesti. Hän laittoi itsensä valmiiksi koulua varten ilman, että jokainen huusi hänelle siitä. Esimerkiksi hänen saamisensa bussiin oli painajaista. Eikä ole mukavaa, jos perhe on koko ajan kimpussa. Mutta se oli ainoa tapa saada hänet ovesta ulos."

Jamien elämän muutti DDA-terpia, joka perustuu pikkuaivojen aktiiviseen harjoittamiseen. Jo pitkään on tiedetty, että pikkuaivoilla on keskeinen rooli motoriikassa ja liikunnassa. DDA-terapia perustuu teoriaan, jonka mukaan pikkuaivoilla on olennainen rooli myös oppimisessa, ja lukihäiriö monien muiden oppimisvaikeuksien kanssa johtuu alikehittyneistä pikkuavoista. Erilaiset tasapainoa ja koordinaatiota kehittävät harjoitukset stimuloivat ja kehittävät pikkuaivoja,. Sen ansiosta potilaan oppimishäiriötkin parenevat osittain tai kokonaan.

Yksinkertaista ja toimivaa, sanoo DDA-terapiakeskuksen ylilääkäri Roy Rutherford:

"Meillä on päivittäinen ohjelma, kaksi kertaa 10 minuuttia. Harjoitus stimuloi pikkuaivoihin johtavia hermoja, jotta ne toimisivat paremmin ja kykenisivät tehokkaammin käsittelemään informaatiota. Eli kun pikkuaivoja harjoitetaan päivittäin, ne kykenevät omaksumaan uusia asioita normaalia helpommin."

Ensin on tietysti saatava selville, onko potilas lukihäiriöinen ja onko hänellä pikkuaivojen alikehittyneisyyteen viittaavia motorisia ongelmia. DDA-terapiakeskus käyttää perinteisten lukihäiriötestien lisäksi tasapainokykyä ja silmien reagointinopeutta mittaavia testejä. Tulokset yhdistämällä klinikan lääkäri päättää siitä, onko potilaan syytä aloittaa DDA-terapia vai ei. Jos terapia katsotaan tarpelliseksi, potilaalle laaditaan yksilöllinen harjoitusohjelma, johon voi kuulua mm. erilaisia jonglööriharjoituksia, voimisteluliikkeitä ja tasapainoilua liikkuvalla alustalla. Harjoituksia tehdään kaksi kertaa päivässä, noin 10 minuuttia kerrallaan puolen vuoden ajan. Siihen mennessä terapia on auttanut, jos se on auttaakseen, ja tutkimustulosten mukaan suurin osa potilaista hyötyy ohjelmasta.

Professori David Reynolds Exeterin yliopistosta on tutkinut DDA-terapian vaikutusta lukihäiriöisiin lapsiin, ja tulokset ovat vakuuttavia.

"DDA -terapiassa käyvät lapset saavat kiinni muut lapset oppimisessa. Eikä vain toisia lukihäiriöisiä lapsia, vaan kaikki lapset. Tällaista en ole ennen nähnyt. Aikaisemmin, varsinkin jos lukihäiriö oli paha, lapset jäivät entistä enemmän jälkeen. Eli terapia vaikuttaa todella, ja eniten niihin lapsiin, jotka ovat kaikkein riskialtteimpia. Se on rohkaisevaa."

Terapia on ollut käytössä vasta vajaat kolme vuotta, ja jo nyt sadat lukihäiriöstä tai muista oppimisvaikeuksista kärsineet lapset ja aikuiset ovat saaneet ongelmiinsa apua. Uusia klinikoita avataan eri puolille Britanniaa ja maailmaa kovaa vauhtia. Kaiken takana on englantilainen miljonääri Wynford Dore, joka varsin henkilökohtaisista syistä päätti sijoittaa rahojaan lukihäiriön tutkimiseen. Hän kertoo omasta lapsestaan:

"Tyttäreni sai koulussa kaiken mahdollisen avun. Opettajat viettivät hänen kanssaan paljon aikaa, mutta se oli kuin veden kantamista kaivoon. Yhtenä päivänä tietoa meni sisään, ja seuraavana päivänä se oli poissa. Hänen tapauksensa oli todennäköisesti tavallista vaikeampi. Tyttäreni kävi koulunsa ilman mitään menestyksen tunnetta. Hän ei läpäissyt kokeita, oli huono urheilussa ja hänen sosiaaliset taitonsa olivat heikot. Parikymppisenä hän eli hirveää elämää ja yritti muutaman kerran itsemurhaa. Onneksi hän ei onnistunut. 27-vuotiaana hänestä tuli ongelmaa ratkaisemaan kokoamani tutkijaryhmän ensimmäinen koekaniini."

Terapian jälken Susan Dore voi paremmin kuin koskaan ennen. Hänella on työpaikka, ystäviä ja hän on oppinut nauttimaan lukemisesta ja liikunnasta.

DDA-keskuksen arvioiden mukaan lukihäiriöstä ja muista pikkuaivojen alikehittyneisyydestä aiheutuvista oppimisvaikeuksista kärsii jopa 10 prosenttia briteistä. Osa heistä kykenee älykkyydellään kompensoimaan tilanteensa niin, että varsinainen ongelma ei koskaan tule esiin - he vain eivät yllä sellaiselle suoritustasolle, mihin heillä olisi muuten edellytykset.

Britannian opetusministeriö on nyt aloittamassa yhteistyötä DDA-klinikan kanssa. Keskuksen tavoite on, että kaikki brittilapset testataan ennen seitsemättä ikävuotta, jotta hoito voidaan aloittaa mahdollisen aikaisin.

DDA-keskuksen internetosoite on www.ddat.co.uk.

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme