Mainos
Mainos

27.1. Unelmatalosta tuli vuosien painajainen

Ruotsalainen Älvsbytalo tarjoaa suomalaisille halpoja valmistaloja, jotka rakennetaan lähes valmiiksi tehtaalla. Sieltä talo kuljetetaan isoina elementteinä rakennuspaikalle ja asennetaan paikalleen.

Kuulostaa helpolta, mutta todellisuus ei aina vastaa mainospuheita. 45 minuuttia -ohjelman haastattelemat asiakkaat kertovat välinpitämättömästä asiakaspalvelusta, huolimattomasta asennustyöstä ja vitkuttelusta vikojen korjaamisessa.

-Meidän piti mennä käräjäoikeuteen asti, että saimme korjaajat laittamaan talon kuntoon. Riitelyssä meni kolme vuotta, kertoo äitinsä taloprojektia hoitanut riihimäkeläinen Esa Näppä.

Uppiniskainen talotoimittaja

Älvsbytalon ja asiakkaiden ongelmia on ratkottu myös kuluttajariitalautakunnassa. Yritys pitää talotoimittajien ykköstilaa riitajuttujen määrässä.

Selvästi yli puolessa jutuista lautakunta on suositellut yritystä antamaan hyvitystä asiakkaalle. Älvsbytalo on ainoa talotoimittaja, joka vuoden 2001 jälkeen on jättänyt suosituksia noudattamatta. Näin se on toiminut ainakin 13 kertaa.

Ruotsin TV4:n Kalla fakta -ohjelma kertoi marraskuussa, että Älvsbyhus on joutunut maan kuluttajariitalautakunnan mustalle listalle. Syynä on lautakunnan suositusten jättäminen noudattamatta.

Älvsbytalo: Tuotteen monipuolisuus selittää valitusten määrää

Suomen nokkamies, myyntipäällikkö Lasse Salonen vakuuttaa, että ongelmista on jo päästy eroon.

-Erityisesti ne liittyvät viime vuosikymmenen alkupuoleen, jolloin Älvsbytalo laajensi toimintaansa Suomessa voimakkaasti.

45 minuuttia -ohjelman esittelemät ongelmatapaukset ovat kaikki tuoreempia. Esimerkiksi villähteläisen Antti Kemppilän kolme vuotta jatkunut taistelu Älvsbytalon kanssa päättyi vasta pari viikkoa sitten.

- Kun he kuulivat, että kuluttajavirasto on lähdössä ajamaan asiaamme käräjäoikeuteen, he halusivat välittömästi sopia riidan.

Myyntipäällikkö Salosen mielestä valitusten määrää voi lisätä se, että tuote tehdään niin pitkälle valmiiksi ja täydelliseksi tehtaassa.

-Siinä on niin paljon erilaisia asioita, joista asiakas voi valittaa. Hän ei myöskään aina ole tietoinen määräyksistä ja toleransseista. Eli jos huoltopäällikkö sanoo, että asia on ihan kunnossa, se ei välttämättä tyydytä asiakasta, Salonen selittää.

Riitely asiakkaiden kanssa ei näytä haittaavan yrityksen menestystä.Yritys teki Suomessa tilikaudella 2008 tuottoa noin 6,6 miljoonaa euroa.

Lue lisää mtv3.fi -uutissivuilta:

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme