Mainos
Mainos

3.4. Laulu koti-ikävästä, Bioshock Infinite, Art Deco

Mika Ronkainen: Laulu koti-ikävästä

Entinen muusikko Kai Latvalehto ja hänen isänsä Tauno ajavat autolla Oulusta Göteborgiin, Kain lapsuuden maisemiin. Reissusta tulee matka muistoihin, perhesalaisuuksiin ja ruotsinsuomalaisten historiaan. Maahanmuuttajat ja adoptiolapset kuvaavat usein juurettomuuttaan tyhjäksi paikaksi sielussa. Kai kärsii myös tästä kroonisesta ulkopuolisuuden tunteesta.

Tunteista puhuminen on monille vanhemmille suomalaisille miehille vaikea laji. Elokuvassa isä Latvalehdon puhumattomuuden muuri murtuu ja humorististen letkautusten taakse paennut mies kykenee yhtäkkiä avautumaan kipeistäkin asioista, kuten omasta alkoholismistaan. Myös katseista ja rivien väleistä voi lukea paljon.

Latvalehtojen matka keskeytyy aika ajoin siirtolaismuusikoiden tunnelmallisesti lavastettuihin esityksiin. Tarinat säväyttävät yleensä vahvimmin silloin, kun niiden keskeiset henkilöt ovat rakastettavia ja aitoja. MikaRonkaisen ohjaaman dokumenttielokuvan suurin ansio on siinä, että se onnistuu kertomaan kovista asioista herkästi, jopa hauskasti ja vailla raskassoutuista melankoliaa.

Minna Karila

Tähdet: ****

Bioshock Infinite

Rinnakkaishistorian synkkiä yhteiskuntakuvia maalaileva toimintaseikkailusarja Bioshock on edennyt kolmanteen osaansa. Rapturen vedenalaisesta maailmasta on siirrytty taivaalla leijuvaan Columbian kaupunkiin. Poliittista eristäytymistä ja metafyysisiä teemoja sivuava tarina on rakenteeltaan sarjalle uskollinen, mutta syvällisempi ja rytmitykseltään parempi.

Siinä missä Rapture oli pahasti pieleen mennyt anarkokapitalistinen kokeilu, on Columbia lähinnä viktoriaanisen Amerikan näkökulma kristinuskon taivaasta. Piristävästi myös sen kadut ovat täynnä elämää. Lähes kuolleen, hullujen täyttämän Rapturen jälkeen tämä onkin selkeä muutos sarjan luonteessa.

Teeman ja rytmityksen radikaalista muutoksesta huolimatta sarjalle ominainen tutkimisen riemu on edelleen läsnä. Pääosassa olevaa toimintaa on sitäkin sulavoitettu ja hiottu. Bioshock Infinite on puhutteleva ja audiovisuaalisesti vaikuttava pelikokemus, jollaisia soisi näkevän enemmän.

Tero Lehtiniemi

Tähdet: ****

Art Deco -näyttely Amos Andersonilla

Mikä on muodikkuuden paras resepti? Jos uskomme Amos Andersonin taidemuseon hienoa Art deco ja taiteet -näyttelyä, pitää sekoittaa jotakin aivan uutta johonkin vanhaan ja tuttuun. 1900-luvun ensi vuosikymmenten huippusuuntaus art deco - sanoista arts décoratifs, koristetaiteet - sekoitti yleisön vieroksuman modernismin klassiseen esittävään muotoon: radikaali geometria ja tarinoita kertova kuvaus yhdistyivät. Ja muoti syntyi, Ranskassa tietenkin.

Suomessa Art Deco pani liikkeelle eturivin muotoilijoita Arttu Brummerista Eva Gyldéniin, maalareita Ellen ThesleffistäJuho Rissaseen ja kuvanveistäjiä Wäinö AaltosestaGunnar Finneen. Art decossa löysivät yhteisen sävelen myös moderni tanssi ja kuvataide.

Näyttely havainnollistaa muodikkaan suuntauksen ranskalaistaustoja ja nostaa ansiokkaasti esille melkein unohdetun turkulaistaiteilijan Nikolai Kaarion tuotannon.

Markku Valkonen

Tähdet: ****

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme