Mainos
Mainos

9.5. Jokaisen suomalaisen graafikko

Grafiikan grand old man Erik Bruun on suunnitellut muun muassa Suomen markkaseteleitä, postimerkkejä ja Savonlinnan oopperajuhlien julisteita. Bruun tunnetaan myös Hartwallin Jaffa-mainoksista, jotka näkyvät jälleen katukuvassa. Ne ovat päätyneet myös Vallila Interiorin painamiksi kankaiksi.

Erik Bruun on asunut Suomenlinnassa neljäkymmentä vuotta. Kotiympäristönsä maisemia tarkkailemalla hän löytää jatkuvasti ideoita uusiin töihin. Työ onkin 86-vuotiaalle graafikolle äärimmäisen rakas harrastus. Erik Bruun myöntää, että hänestä on taitanut tulla brändi.

Bruunin ensimmäinen tilaus, Hufvudstadsbladetin mainos, tuli itse Amos Andersonilta. Luontoa ja erityisesti lintuja rakastava Bruun alkoi 60-luvulla tehdä töitä luonnonsuojelun puolesta. Hänen kynästään syntyi Suomen luonnonsuojeluliiton tunnus saimaannorppa. Kuva on monelle tuttu lastenhuoneen seinältä. Hän on juuri saanut valmiiksi liiton 75-vuotisjuhlavuoden tunnuksen ensi vuodelle. Kuvassa on laulujoutsenen siipi.

Bruunin julisteiden leikkisä sävy ei ole aina miellyttänyt tilaajia. Finnair teilasi hänen kala-aiheisen julisteensa 60-luvulla. Myöhemmin tuo sama juliste valittiin vuoden parhaaksi. Sen jälkeen Finnairkin kiinnostui.

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme