Mainos
Mainos

Venäläiset rekat kuriin

Rapakuntoiset itäautot ovat suuri riski Suomen teillä. Jokainen niiden aiheuttama onnettomuus on turha, sillä niitä ei pitäisi päästää rajan yli. Mutta tulli ehtii tarkastaa vain murto-osan rekoista ja busseista.

Tutkituista jopa 70 prosenttia passitettiin viime kuussa U-käännöksellä takaisin itään! Jarruviat ovat yleisimpiä.

Nyt härkää tartutaan vihdoin sarvista. Tarkastuksia tehostetaan, ja suomalaiset ovat myös ryhtyneet katsastamaan autoja Venäjän puolella.

Katso toimittaja Mika Hentusen juttu 21.3.

Autonkuljettaja Igor on juuri päässyt yli Vaalimaan tullista Suomen puolelle. Hän etsii autoradiosta Radio Sputnikin taajuuden ja kuuntelee liikennetiedotuksen. Sen mukaan sää pysyy päivän ajan talvisena. Radio Sputnik kehottaa kuulijoitaan äärimmäiseen varovaisuuteen, koska ei halua menettää kuulijoitaan!

Igoria voi pitää poikkeuksellisen onnekkaana venäläiskuljettajana - ainakin tullin helmikuussa tekemien tarkastusten perusteella.

Tullivalvontatarkastaja Ari Mäkinen Vaalimaan tullista näyttää tilastoja:
" 83 % tarkastetuista ajoneuvoista on määrätty korjattaviksi, 72 % on palautettu, 17:lle % on kirjoitettu rangaistusvaatimus. Ainoastaan 16 % rekoista on päässyt jatkamaan suoraan."

Toimittaja Mika Hentunen:
"Siis yli 70 % autoista on lähetetty takaisin Venäjälle? Ne olivat niin huonossa kunnossa?"
"Kyllä", Mäkinen vastaa.

Suomalaiset katsastavat Pietarissa


Vladimir Loshkinilta katkesivat molemmat jalat, kun hän viisi vuotta sitten joutui rekkansa kanssa onnettomuuteen Virolahdella. Syypää onnettomuuteen oli suomalainen. Vladimir ei kuitenkaan pidä suomalaista liikennettä vaarallisempana kuin venäläinen.

"Liikenteessä pitää vain kunnioitaa toistaan", Loshkin muotoilee diplomaattisesti.

Vladimir jatkaa Suomen-liikenteessä. Hän tietää, että käännytys rajalta, onnettomuudesta puhumattakaan tulee kalliiksi kuljetusyhtiöille.

Siksi hän ei pane pahakseen sitä, että naapurimaiden yhteisprojekti GZDA:n asemalla on tuonut suomalaiskatsastajat Pietariin.

Kokeilu on ollut käynnissä kaksi kuukautta. Suomalaisosapuolen mukaan jonkinlainen pohjakosketus on jo saatu.

"Kyllähän tässä on palattu vuosikymmeniä taaksepäin. Katsastusmiehet kertovat löytäneensä autoista sellaisia virityksiä, joita Suomessa kerrotaan löytyneen joskus 1960-luvulla ja 70-luvun alussa, kuvailee toimitusjohtaja Lasse Korppi Suomen Autokatsastus Oy:stä.

Ivan ajaa linja-autonsa GZDA:n katsastushalliin. Kysyttäessä hän arvelee, että bussi läpäisee suomalaisten tekemän katsastuksen.

Tarkastuksen jälkeen katsastusmies Jari Niemistö luettelee autosta löytyneitä puutteita: jarruissa vikaa, pohjassa omituisia virityksiä, joissa apuna on käytetty jopa puutarhaletkua. Eli saisiko bussilla ajaa Suomen teillä ?
"Saisi, viat korjattuna", Niemistö nauraa.

Yli kolmanneksessa jarruvikoja


Vaalimaan raja-asemalla valitetaan resurssipulaa. Viime kuussa pystyttiin tarkastamaan vain neljä prosenttia kaikista rajalle tulleista raskaista ajoneuvoista.

Suomen teille pääsi siis paljon huonokuntoisia autoja. Ylikonstaapeli Reino Vikman Liikkuvasta poliisista myöntää, että näin on tapahtunut:
"Riippuu siitä, onko uudempaa vai vanhempaa kalustoa, mutta kyllä autoista kovasti usein löytyy huomauttamista", hän kertoo.

Puutteita on etenkin jarruissa. Liikkuvan poliisin ulkomaalaisille tekemissä tarkastuksissa on löytynyt jarruvika vähintään joka kolmannesta, useimmiten juuri venäläisestä ajoneuvosta.

GZDA-asema Primorskin kaupunginosassa on yksi Pietarin 16:sta yksityisestä katsastusasemasta. Venäläisen tavan mukaan paikalla on aina myös liikennemiliisi - matka voi jatkua vasta miliisin lyömän leiman jälkeen.

Lain mukaan yli viisivuotiaat ajoneuvot pitää tarkastaa vuosittain, mutta lakia ei Venäjällä ole noudatettu tunnontarkasti. Aseman johtajan mukaan tilanne on kuitenkin muuttumassa.
"Aikaisemmin ihmiset pelkäsivät tuoda autojaan katsastukseen. Viiden viime vuoden aikana tilanne on kuitenkin muuttunut. Ihmiset tuovat autonsa jo mielellään tänne ja haluavat tietää, mikä niissä on vikana", kuvaa johtaja Vladimir Moshkin GZDA-katsastusasemalta.

Pietarin alueella on jo lähes yhtä paljon autoja kuin Suomessa. Katsastuskonttoreita on Suomessa on kuitenkin kymmenen kertaa enemmän.

Suomalaiset näkevätkin alueella paitsi uhkia, myös melkoiset liiketoiminnan mahdollisuudet.

"Nyt teemme tätä kokeilumielessä. Jatkossa näköalojen on oltava sellaiset, että saamme paitsi kulumme katettua, myös hiukan voittoa päälle. Toiseksi tärkeää on, että venäläinen yhteistyökumppani osoittautuu luotettavaksi, mitä en toki epäile lainkaan. Tärkeää on myös, että myös Venäjän puolen viranomaiset hyväksyvät toimintamme täydellisesti. Jos nämä ehdot täyttyvät, en näe mitään estettä toiminnan jatkumiselle", toimitusjohtaja Korppi hahmottelee tulevaisuutta.


Venäläiset osallisina sadoissa kolareissa


Ainakin Suomen viranomaiset toivovat hankkeelle jatkoa. Poliisi on tuskaillut sisämaahan päässeiden huonokuntoisten venäläisrekkojen kanssa.

"Kun tarkastamamme rekka todetaan liikennekelvottomaksi, niin mitäs me sitten teemme ? Meillä on vähän ongelmia niiden kanssa", kuvaa ylikonstaapeli Vikman.

Venäläiset ovat olleet 1990-luvulla Suomen puolella osallisina parissa-kolmessasadassa liikenneonnettomuudessa vuosittain. Kuolonkolareita on sattunut vähintään kolme vuodessa.

Keskimäärin he eivät siis ainakaan vielä ole aiheuttaneet muun maalaisia enempää onnettomuuksia Suomen teillä. Riski kasvaa kuitenkin koko ajan, sillä itäliikenteen lisääntyessä teillä kulkee entistä heikommassa kunnossa olevia autoja.

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme