Mainos
Mainos

Airbusin jättijumbo valmis

Maailman suurimpaan matkustajakoneeseen mahtuu jopa 840 matkustajaa.

Lentokoneita valmistava Airbus esitteli tänään Ranskan Toulousessa maailman suurimman matkustajakoneen. "Eurooppalaiseksi menestystarinaksi" mainittua Airbus A380:tä saapui katsomaan 5 000 kutsuvieraan joukossa Ranskan presidentti Jacques Chirac, Saksan liittokansleri Gerhard Schröder, Espanjan pääministeri Jose' Luis RodriguezZapatero ja Britannian pääministeri Tony Blair.

Suurkoneen kehitysprojektiin investoineiden maiden johtajat olivat juhlallisuuksien näyttävin merkki siitä, kuinka Eurooppa on ottanut Yhdysvalloilta johtoaseman suurten ja keskisuurten reittilentokoneiden tilauksissa.

- Euroopan valtiot, joita niin helposti syytetään heikkoudesta, tukivat tätä fantastista haastetta jo 35 vuotta sitten ja ovat uskoneet A380:een siitä lähtien, kehui Airbus-yhtiön ranskalaisjohtaja Noel Forgeard.

- Yksi asia ei ainakaan huoleta meitä, ja se on A380:n menestys markkinoilla, hän jatkoi.

Yhtiön pääomistaja on Euroopan ilmailu-, puolustus- ja avaruusyhtiö EADS, joka pitää hallussaan 80 prosenttia Airbusista.

WTO sovittelee tukikiistoja

EU ja Yhdysvallat ovat ottaneet yhteen eurooppalaisen Airbusin ja amerikkalaisen Boeingin valtiontukiin liittyvässä kiistassa. Ensin Yhdysvallat valitti Airbusin saamista tuista Maailman kauppajärjestölle WTO:lle, jonka jälkeen EU teki WTO:lle samanlaisen kanteen Boeingista.

- Haluan nähdä merkittävää edistystä kiistan ratkaisussa seuraavien kolmen kuukauden aikana. Jos se ei onnistu, olemme valmiita pidentämään neuvotteluaikaa, kertoi EU:n kauppakomissaari Peter Mandelson eilen.

- Tehtävämme on luoda perusta rehelliselle kilpailulle Airbusin ja Boeingin välillä. Maailmanmarkkinat ovat tarpeeksi suuret kummallekin, arvioi Mandelson.

Boeingin näkökulmasta tilanne näyttää kuitenkin synkältä: Airbus on varmistanut ainakin 139 tilausta pitkänmatkan A380- ja A380F-koneilleen. Lisäksi Airbus on saanut jo kahden vuoden aikana enemmän tilauksia kuin Boeing.

Helsinki-Vantaan kiitotiet riittäisivät

Valtavasta koostaan huolimatta A380 voisi käyttää myös Helsinki-Vantaan lentokentän kiitoteitä.

- Kone voi laskeutua tänne ja nousta täältä ilmaan. Ainoan ongelman aiheuttavat matkustajasillat, joihin A380 ei mahdu, kertoo Suomen ilmailulaitoksen kenttäosaston johtaja Martti Huomo.

- Kone pitäisi jättää niin sanotulle ulkopaikalle ja matkustajat siirtää busseilla terminaaliin. Helsinki-Vantaan matkustajasiltoja pitäisi muuttaa niin, että ihmiset voitaisiin purkaa koneesta kahta siltaa pitkin.

Huomo pitää A380:n vierailuja Suomessa erittäin epätodennäköisinä.

- Kone on suunniteltu pitkille lennoille ja sellaisille reiteille, joissa matkustajamäärät ovat suuria. A380:n tärkeimmät reitit tulevat aluksi olemaan Dubai-Lontoo, Sydney-Los Angeles ja Tokiosta Yhdysvaltain länsirannikolle.

Airbus odottaa, että sen suurkoneelle aukeaa seuraavien kymmenen vuoden aikana markkinoita myös Intiassa ja Kiinassa. Huomon mukaan "superjumbon" suuri koko on tuonut A380:n rakentajille haasteita materiaalien valinnassa.

- Kevyitä komposiittirakenteita käyttämällä koneesta on yritetty tehdä tarpeeksi kevyt. Keveyden myötä myös koneen polttoainetaloudellisuus paranee.

(MTV3-STT-AFP)

(Seitsemän uutiset 18.01.2005)

Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme