Mainos
Mainos

Chávezista julkaistiin väärä kuva - espanjalaislehti pyytää anteeksi

Espanjalainen El Pais -sanomalehti on pyytänyt anteeksi julkaistuaan väärennykseksi osoittautuneen kuvan Venezuelan presidentistä Hugo Chàvezista.

Lehden netti- ja etusivulla julkaistiin tänään kuva sairaalassa olevasta miehestä hengitysputket suussaan otsikolla "Salaisuus Chávezin sairaudesta". Venezuelan hallitus on luonnehtinut kuvaa "groteskiksi".

Kuva ehti olla El Paisin nettisivuilla noin puolen tunnin ajan ennen kuin lehti kiiruhti poistamaan sen. Lisäksi yhtiö on käynyt hakemassa lehtiä pois myyntipisteistä.

El Paisin mukaan lehti sai kuvan Gtres Online -toimistolta, ja että kuva esitti aivan toista potilasta.

Lehti myöntää, ettei se pystynyt varmistamaan riippumattomista lähteistä kuvan aitoutta.

El Pais ilmoittaa nettisivuillaan, että lehdessä käynnistetään nyt tutkimukset "liittyen virheisiin, joita tehtiin kuvan aitouden varmistamisessa".

Kuubassa jo pitkään hoidossa olleen syöpäsairaan Chávezin tilanne on aiheuttanut poliittista jännitettä Venezuelassa. Opposition mukaan Chávez ei voi hallita maata näin pitkään ulkomailta.

Lisäksi oppositio katsoo, että hallituksen päätös siirtää Chávezin virkaanastujaisia rikkoo perustuslakia.

Chávez siirsi valtaa varapresidentti Nicolas Madurolle lähtiessään syöpähoitoihin joulukuussa.

Venezuelaisviranomaiset ovat ilmoittaneet viime päivinä, että Chávezin hoidot edistyvät hyvin.

Lähteet: El Pais, BBC

Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme