Mainos
Mainos

Ilmatilasta sota-alueeksi - lennonjohtajat kertovat WTC-urakastaan

11. syyskuuta 2001. Kello 8.46 paikallista aikaa ensimmäinen kaapatuista koneista iskeytyy WTC:n etelätorniin. New Yorkin arkisen kiireinen ilmatila on päivän valjetessa muuttumassa sota-alueeksi. Uutistoimisto AFP:n haastattelemat paikalliset lennonjohtajat muistelevat, millaista oli olla tapahtumien keskipisteessä tuona dramaattisena aamuna 10 vuotta sitten.

Bostonin ilmatila

– Päivä alkoi niin kuin mikä tahansa päivä, Bostonin ilmatilan lennonjohtaja Terry Biggio kertoo.

Työvuorojensa alussa lennonjohtajat kuulevat omituiselta kuulostavan ilmoituksen lennolta AA11 Bostonista, jossa miesääni ilmoittaa: "meillä ei ole enempää koneita".

– Ilmoitus tuntui tuolloin täysin käsittämättömältä.

Tämän jälkeen tulee vielä kaksi lisää. Yksi lennonjohtajista panee merkille puhujan arabiankielisen aksentin, joka ei kuulostanut pilotilta. Nämä olivat ensimmäiset vihjeet dramaattisesta tapahtumaketjusta, jota lennonjohtajat olivat selvittämässä.

– Kaikki tapahtui hyvin nopeasti. Huomasimme 15. minuutissa, että nyt oli kyse suuremmasta tapahtumasta kuin perinteisestä konekaappauksesta, jossa kone laskeutuu kentälle ja kaappaajat tekevät vaatimuksia.

New Yorkin ilmatila

New Yorkin lentoliikenteen ohjaaja Michael McCormick on selvittämässä ensimmäisen koneen kaappaustilannetta, kun hänen työtoverinsa ilmoittaa toisen koneen kaappauksesta.

– Ymmärsin nopeasti, ettei tämä ollut yksittäinen tapahtuma. Tämä oli hyökkäys maatamme vastaan. He käyttivät lentojärjestelmäämme, jota olin työssäni oppinut rakastamaan, aseena meitä vastaan.

McCormick määrää New Yorkin ilmatilan tyhjennettäväksi. Ilmassa olevien koneiden pitää välittömästi poistua New Yorkin ilmatilasta. Kaikkien lähdössä olevien koneiden tulee pysyä paikallaan.

Dramaattinen ja ennenkuulumaton määräys koskee myös Atlantin ylittäviä koneita. Ilmoituksen ajankohtana, varhain aamulla, koneet ovat ehtineet vasta matkan puoliväliin.

Toiset kääntyvät takaisin. Toiset ohjataan laskeutumaan Kanadaan. Piloteille ei ehditä antaa yksityiskohtaisia selityksiä. Ainoastaan reittiohjeet.

– Emme ehtineet keskustella toimintatavoista tai strategiasta. Päätimme yhdessä toimia näin. Viime kädessä kyse oli maamme suojelemisesta.

Itäisen alueen hallintokeskus

– Tilanne oli hyvin vaikea sekä ammatin että tunteiden puolesta Frank Hatfield, Yhdysvaltojen itäisen alueen lennonjohdon osastopäällikkö muistelee.

– Iskut olivat hyvin henkilökohtaisia monille New Yorkin alueen lentotyöntekijöille. Oli haastavaa hallita tunteitaan samaan aikaan, kun oli kaappaustilanne selvitettävänä.

Hatfieldin mukaan vastaavaa hämmennystä kaappaukseen reagoinnissa ei enää tapahdu. Informaation kulku on nykyisin huomattavasti nopeampaa kuin tuona aamuna.

– Poikkeustilanteen sattuessa, jokainen hallituksen virasto mukaan lukien Valkoinen talo saa tiedon tapahtuneesta reaaliajassa.

Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme