Mainos
Mainos

Jumbojetti räjähti Atlantin yllä

TWA-lentoyhtiön Boeing 747-matkustajakone syöksyi Atlantin valtamereen varhain tänä aamuna Suomen aikaa runsaan 100 kilometrin päässä New Yorkista. Lentoyhtiön mukaan koneessa oli yhteensä 229 ihmistä - 212 matkustajaa ja 17 miehistön jäsentä - jotka kaikki saivat ilmeisesti surmansa. Suuren osan matkustajista arvellaan olleen amerikkalaisia turisteja, mutta koneessa tiedetään olleen myös Ranskan ja todennäköisesti myös Italian kansalaisia.

Koneen oli määrä lentää John F. Kennedyn lentokentältä Pariisiin. Pian nousun jälkeen lentokone silminnäkijöiden mukaan räjähti ilmassa kahdeksi kappaleeksi ja syöksyi valtamereen. Onnettomuutta todistaneet kertoivat havainneensa taivaalla valtavan tulipallon, joka hajosi osiin.

Viranomaiset hälyttivät paikalle kaikki mahdolliset pelastusalukset; muun muassa rannikkovartioston veneitä, helikoptereita ja Falcon-lentokoneen. Rannikkovartioston mukaan merestä on löydetty koneenosia, matkatavaroita, vaatteita ja ruumiita, muttei eloonjääneitä.

Toiveet eloonjääneiden löytämisestä vähäiset

Tänä iltana Suomen aikaa merestä oli löydetty rannikkovartioston edustajan mukaan yli sata ruumista, joista jotkut olivat pahoin palaneita. Pelastustyöntekijät jatkoivat etsintöjä 12 neliökilometrin suuruisella onnettomuusalueella, jossa meren syvyys on noin 36 metriä ja lämpötila noin 18 astetta. Pelastustyöntekijöiden mukaan toiveet eloonjääneiden löytämisestä olivat hyvin vähäiset.

Sukeltajat alkoivat tutkia aluetta aamulla mm. löytääkseen koneen ns. mustan laatikon. Yli neljänsadan pelastajan työtä vaikeuttaa mereen valunut ja palamaan syttynyt polttoaine. Rannikkovartioston mukaan etsinnän kohteena oli myös 8-litran vetoinen säiliö, joka sisältää HI-viruksen saastuttamaa verta. Viranomaiset eivät tarkentaneet, miksi verisäiliö oli onnettomuuskoneessa.

Lennon oli määrä saapua Charles de Gaullen kentälle Pariisiin tänään aamulla. Koneessa oli mukana mm. parinkymmenen amerikkalaisen nuoren ryhmä, jonka oli matkalla kielikurssille Eurooppaan. Matkustajista kahdeksantoista oli matkalla Pariisin kautta Roomaan. He olivat vaihtaneet lentoa sen jälkeen kun eilisillan lento New Yorkista Italiaan oli peruutettu.

Useat matkustajia vastaan tulleista kuulivat tapahtuneesta vasta kentällä tai matkalla sinne. New Yorkin, Pariisin ja Rooman lentokentille perustettiin onnettomuuden jälkeen kriisikeskukset, joissa papit, lääkärit ja psykiatrit lohduttivat menehtyneiden matkustajien omaisia.

Saapuvista koneista kertovalla ilmoitustaululla luki TWA 800 -lennon kohdalla Pariisissa yksinkertaisesti "peruutettu". -Luulen, että veljeni oli tällä lennolla, mutta minulle ei osattu sanoa sitä varmasti, sanoi nuori mies Pariisin lentokentällä. -Tämä on todellinen painajainen.

Yksi turman uhreista oli ranskalainen jääkiekkoilija Michel Breistroff. Ranskan pääsarjassa Amiens-joukkueessa puolustajana pelannut Breistroff oli myös maajoukkuepaidassa Itävallassa keväällä järjestetyissä MM-kisoissa. Helmikuussa 25 vuotta täyttänyt ranskalainen oli opiskellut Yhdysvalloissa Harvardin yliopistossa.

Lentoyhtiöllä oli lista koneen matkustajista, mutta yhtiö ei vielä illalla Suomen aikaa ollut julkistanut matkustajien kansallisuuksia. Lentoyhtiön edustaja kertoi yhtiön haluavan tarkastaa tiedot hyvin tarkkaan vakavien erehdysten välttämiseksi.

Viranomaiset eivät sulje pois pommia

Viranomaiset eivät tänään osanneet sanoa syytä koneen putoamiseen. Koneessa ei tiedetty olleen tulenarkoja aineita, eikä New Yorkin lennonjohto ollut saanut koneelta hätäviestiä ennen räjähdystä. Lentokenttää tai viranomaisia ei myöskään ollut varoitettu koneessa mahdollisesti olleesta pommista.

Terrorismin mahdollisuutta ei ole suljettu pois. Yhdysvaltain oikeusministeri Janet Reno kertoi tänään, että poliisi selvittää kaikki mahdollisuudet. -Tällaisessa tragediassa on löydettävä syy mahdollisimman nopeasti. Me seuraamme kaikkia johtolankoja, Reno sanoi.

FBI:n johtama terrorismin vastainen poliisiyksikkö johtaa tutkimuksia. Terrorismiepäilyjä ovat synnyttäneet erityisesti koneen räjähtäminen ilmassa. Ilmailusiantuntijoiden mukaan on erittäin harvinaista, että koneen neljä moottoria räjähtäisivät yhtä aikaa. Myöskään 25 vuoden ikää ei pidetä ratkaisevana syynä turmalle.

Julkisuuteen on tähän mennessä tullut tieto ainakin kahdesta puhelinsoitosta, jossa soittaja on ilmoittautunut pommin asettajaksi. Floridalaiselle radioasemalle soitti tänä aamuna mies, joka sanoi kuuluvansa Jihad- järjestöön, ja olevansa vastuussa räjähdyksestä. Hän sanoi myös, että räjähdyksiä on tiedossa lisää.

Amerikkalaiset poliisiviranomaiset eivät usko, että lentoturmalla olisi yhteyttä Atlantan lauantaina alkaviin olympiakisoihin. Kansainvälinen olympiakomitea ilmoitti tänään luottavansa kisajärjestäjien turvallisuustoimiin.

Ranskan presidentti Jaques Chirac lähetti tänään Yhdysvaltain presidentille Bill Clintonille viestin, jossa hän ilmaisi järkytyksensä tapahtuneen johdosta ja vakuutti uskovansa, että onnettomuuden syy saadaan selville.

Myös Lockerbien asukkaat lähettivät Skotlannista surunvalittelunsa onnettomuudessa kuolleiden omaisille. 270 ihmistä sai surmansa, kun pommi räjähti yhdysvaltalaisen Pan Amin Boeing 747 -koneessa Lockerbien yläpuolella 1988.

Kone 25 vuotta vanha

Räjähtänyt kone oli otettu käyttöön vuonna 1971 ja se oli yksi vanhimmista matkustajaliikenteessä yhä käytettävistä Boeing 747-lentokoneista. Lentoyhtiön edustajan mukaan kysymyksessä oli TWA-yhtiön vuoro, joka viime tammikuuhun saakka lensi Pariisin kautta Tel Aviviin Israeliin. Kone oli saapunut New Yorkiin kolmea tuntia aiemmin Ateenasta, jossa sille oltiin tehty ennen lähtöä normaali turvatarkastus.

Kysymyksessä on kautta historian Yhdysvaltain toiseksi tuhoisin lento-onnettomuus. Vuonna 1979 DC-10 -kone putosi Chicagossa ja 275 ihmistä menehtyi. Viime toukokuussa Valujet-yhtiön DC-9 -kone putosi Floridassa ja koneen kaikki 110 matkustajaa saivat surmansa.
(STT-Reuter-AFP-DPA)

Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme