"Kaukana Trumpista 1, Kaukana Trumpista 2..." Nasan löytämille planeetoille hulvattomia nimiehdotuksia

Nasa on pyytänyt yleisöltä apua vastalöydettyjen uusien planeettojen nimeämisessä. Trappist 1b-1h nimillä tunnetut planeetat sijaitsevat universumin mittakaavassa hyvin lähellä Maata, vain 40 valovuoden päässä. Planeettojen löydöstä kerrottiin viime viikolla.

Kaikki Maan kokoluokkaa olevat planeetat kiertävät Trappist-1 -tähteä, joka on kooltaan vain kahdeksan prosenttia auringostamme. Planeetoista kolme sijaitsee niin sanotulla elämänvyöhykkeellä, jolloin vesi voi esiintyä planeetan pinnalla nestemäisenä.

Nasan Twitterissä julkaisema haaste on synnyttänyt hulvattomia ehdotuksia.

Nimiä on otettu niin seitsemästä Harry Potter -romaanista, seitsemästä Hurjapäät-elokuvasta, Game of Thrones -sarjasta kuin Applen iPhone-malleista.

Myös presidentti Donald Trump on mainittu ehdotuksissa.

Vaikka hauskimmat nimiehdotukset ovat levinneet laajalle sosiaalisessa mediassa, on epätodennäköistä, että mitään niistä todellisuudessa hyväksyttäisiin planeettojen nimeksi.

Niistä päättää nimittäin lopullisesti kansainvälinen tähtitieteellinen unioni, jonka linja on ollut konservatiivinen. Mutta toivossa on hyvä elää...