Mainos
Mainos

Kiina haukkui BBC:n asevientiväitteet puolueellisiksi

Kiina on tuominnut Britannian yleisradioyhtiön BBC:n esittämät väitteet, joiden mukaan Kiina olisi rikkonut YK:n määräämää asevientikieltoa Sudanissa. BBC:n mukaan Kiinan on antanut sotilasapua hallituksen joukoille Darfurissa.

Kiinan Darfurin-erityislähettilään Liu Guijinin mukaan BBC:n maanantaisessa tv-reportaasissa esitetyt väitteet ovat "vahvasti puolueellisia", eikä Kiina ole rikkonut asevientikieltoa.

BBC kertoi aiemmin saaneensa todisteita siitä, että Kiina on toimittanut kuljetuskalustoa Sudaniin ja kouluttanut Darfurissa toimivia taistelulentäjiä.

Kiina ja Sudan tekevät paljon taloudellista yhteistyötä. Kiina onkin ilmaissut olevansa erittäin huolissaan kansainvälisen rikostuomioistuimen maanantaisesta päätöksestä syyttää Sudanin presidenttiä Darfurin alueen kansanmurhasta.

(MTV3-STT-Reuters)

Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme