Mainos
Mainos

Kohulehti News of the World ilmestyi viimeisen kerran

Salakuuntelusta syytetty brittilehti News of the World on ilmestynyt tänään viimeisen kerran. Lehden etusivulle oli kirjoitettu yksinkertaisesti "Kiitos ja näkemiin".

Pääkirjoituksessaan lehti myös pyytää anteeksi harjoittamaansa salakuuntelua:

— Olemme ylistäneet ja vaatineet korkeaa moraalia. Nyt olemme kuitenkin tuskallisen tietoisia siitä, että vuodesta 2006 lähtien jotkut meidän työntekijämme tai nimissämme työskennelleet eivät noudattaneet näitä moraalisääntöjä. Yksinkertaisesti sanottuna, me eksyimme tieltämme. Puhelimia salakuunneltiin ja siitä lehtemme on hyvin pahoillaan, kirjoituksessa todetaan.

— Kyseiselle kauhistuttavalle väärinkäytökselle ei ole oikeutusta.

Britannian yleisradioyhtiö BBC:n mukaan tabloidin viimeistä numeroa on painettu tuplamäärä eli kaikkiaan viisi miljoonaa kappaletta. Myyntitulot lehti aikoo lahjoittaa neljään hyväntekeväisyyskohteeseen.

Aiemmin tällä viikolla Britannian poliisi pidätti lehden entisen päätoimittajan Andy Coulsonin. Coulsonin epäillään tienneen lehden harjoittamasta salakuuntelusta hänen ollessaan sen päätoimittaja vuosina 2003-2007.

Kanavakaupat halutaan jäihin

Mediakeisari Rupert Murdochille salakuuntelukohu tuli pahimpaan mahdolliseen aikaan, sillä hän on hieromassa kauppoja maksullisesta BSkyB-televisiokanavasta, jonka osake-enemmistöä hän tavoittelee.

Britannian oppositio on vaatinut pääministeri David Cameronia viivyttämään kauppoja ainakin siihen asti, että News of the Worldin poliisitutkinta on päättynyt.

Työväenpuolueen johtaja Ed Miliband sanoi tänään BBC:n haastattelussa vievänsä kauppojen estämisen parlamentin äänestykseen tällä viikolla, ellei Cameron ryhdy toimeen. Myös Cameronin hallituskumppani liberaalidemokraatit ovat ilmoittaneet kannattavansa kauppojen jäädyttämistä.

Britannian hallitus on vastannut, että se voi toimia vain nykyisen lainsäädännön puitteissa.

Vaikka Britanniaa on viime viikkoina hallinnut viha sensaatiolehdistöä kohtaan, monelle britille News of the Worldin kaatuminen merkitsi myös äänekkään vallan vahtikoiran hiljenemistä.

— Mielestäni se on sääli, koska he tekivät myös niin paljon hyvää. He ovat seuloneet pois monia, sanoisinko, pahoja ihmisiä, lehtimyyjä Jean Natella sanoi.

Lehdellä oli myös erityismerkitys sen omistajalle. News of the World oli ensimmäinen brittiläinen sanomalehti jonka australialainen Murdoch osti vuonna 1969 tulevan mediaimperiuminsa kulmakiveksi.

(MTV3 - BBC)

Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme