Mainos
Mainos

Kommentti: Zuckerberg nousi sosiaalisen median perunakuopasta – riittävätkö lupaukset pitämään Facebookin pystyssä ja skandaalin hallinnassa?

Facebookin leirinuotiolla käryää. Vihdoin eilen Mark Zuckerberg kommentoi viikonloppuna puhjennutta kohua 50 miljoonan Facebookin käyttäjän tietojen päätymisestä analytiikkayhtiö Cambridge Analytican käsiin ja mahdollisesti Donald Trumpin vaalikampanjan täsmäaseeksi, kirjoittaa toimittaja Eeva Lehtimäki kolumnissaan.


Kriisiviestintä ei ole helppoa isossakaan maailmassa – kesti peräti kolme päivää ennen kuin Zuckerberg astui julkisuuteen Facebook-päivityksellään ja medioiden haastatteluissa. Ja se on nykyaikana ikuisuus. Eikä nyt käsissä ole mikään pieni pr-ongelma.

Zuckerberg listasi Facebook-päivityksessään konkreettisia keinoja, joilla yhtiö aikoo parantaa käyttäjien tietoturvaa.

Anteeksipyyntö vasta somemyrskyn jälkeen

Häiritsevintä Facebookin toiminnassa on ollut se, että se on tiennyt datamassan olemassaolosta jo vuodesta 2015 ja luottanut sinisilmäisesti tai välinpitämättömyyttään siihen, että Cambridge Analytica tuhoaa saamansa Facebook-datan.

Ylimielisyys on sana, joka liian usein liitetään tätä nykyä teknojätin toimintaan.

Varsinainen anteeksipyyntö käyttäjille kuultiinkin vasta CNN:n haastattelussa kovan somemyrskyn ja arvostelun jälkeen.

Facebookin arvosta suli kymmeniä miljardeja

Miksi sitten Facebookin pitää yrittää selvittää julkisuuteen pesänsä uskottavasti, vaikka kohun härskeimmät datasikailijat kerskuvat Channel 4–yhtiön salaa kuvaamissa nauhoissa, millä kaikilla keinoilla yhtiö voi manipuloida vaalikampanjoita?

Raha on mahtava kimmoke. Skandaalin jälkeen yhtiön kurssi sukelsi ja parissa päivässä Facebookin arvosta suli 60 miljardia dollaria.

Kiinnostava kysymys on se, tuleeko Facebookista laajemminkin riskiyhtiö sijoittajien silmissä. Eilen muun muassa Nordean kestävän liiketoiminnan rahasto jäädytti sijoituksensa Facebookiin toistaiseksi.

Helmikuussa globaali suuryritys Unilever uhkasi lopettaa Facebookin ja Googlen markkinointikäytön kypsyttyään verkkovihaan.

– Unilever ei sijoita alustoihin, jotka eivät suojele lapsiamme tai jotka edesauttavat yhteiskunnan jakautuneisuutta ja lisäävät vihaa, Unileverin markkinointijohtaja Keith Weed totesi.

Huono maine ja riskiyhtiö ovat pelimerkkejä, joista herra Facebookin luulisi olevan todella huolissaan.

Voiko Facebook romahtaa?

Voiko Facebook sitten romahtaa käyttäjäboikottiin ja koko palvelun jättämiseen?

Itse en tähän usko juuri nyt, koska olemme niin tottuneita ja koukuttuneita viettämään ison osan valveillaoloajastamme Facebookissa. Päivittäin Facebookia käyttää 1,4 miljardia ihmistä.

Facebookille ja sen taloudelliselle menestykselle todellinen uhka voi olla se, että sille tehdään "rihannat". Tässä kuussa toisen sosiaalisen median palvelun Snapchatin arvosta katosi 4,7 prosenttia yhdessä päivässä, kun maailmankuulu pop-tähti Rihanna kehotti fanejaan jättämään sovelluksen hermostuttuaan mainoksesta, johon laulaja oli liitetty häntä pahoinpidelleen entisen poikaystävän Chris Brownin kanssa.

Viime kuussa Snapchatin arvosta suli yli miljardi dollaria, kun tosi-tv–tähti ja Kardashianien vaikutusvaltaiseen klaaniin kuuluva Kylie Jenner twiittasi, että hän ei tykkää Snapchatin uudesta tyylistä.

Voisiko #DeleteFacebook olla uusi #metoo?

Ketkä voisivat olla siis sellaisia viihdemaailman ja yhteiskunnan globaalisti tunnettuja mielipidevaikuttajia, jotka Facebook-boikotillaan vetäisivät suuret massat mukanaan?

Twitterissä pyörii jo kampanja #DeleteFacebook. Sitäkään ei kannata väheksyä, koska #metoo alkoi yhdestä näyttelijästä ja nyt se on ravistanut käsityksiämme seksuaalisesta häirinnästä, väkivallasta, häpeän ja vaikenemisen kulttuurilla piilossa pysyneistä rakenteista ympäri maailmaa.

Se olisi ironista, että sosiaalisen median käyttäjät kaataisivat Facebookin sosiaalisen median avulla.

Facebookilla historiansa pahin kriisi

Joka tapauksessa Facebookista on tullut jo vuosia sitten merkittävä yhteiskunnallinen vaikuttaja sekä hyvässä että pahassa. Yhtiö on ollut kriisien keskellä aiemminkin, mutta tämä on niistä toistaiseksi pahin. Yhtiöön haluavat päästä käsiksi myös poliitikot.

Zuckerberg lupaa mennä selittämään kongressille käyttäjätietoskandaalia. Omia selvityksiään puuhaavat myös Britannia ja EU. Myös teknojättien verokikkailu on puhuttanut jo pitkään.

Nyt käyttäjät seuraavat ja päättävät, ovatko Facebookin lupaamat korjaustoimet uskottavia. Kyse on luottamuksesta. Jäämmekö istumaan Facebookin leirinuotiolle?  

Kommentoi

Mainos

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.

Hyvä asiakkaamme, tarjotaksemme teille entistä parempaa palvelua olemme päivittäneet MTV:n palveluiden käyttöehtoja. Voitte perehtyä ehtoihin, jotka ovat saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/kayttoehdot