Mainos

Kuin Kiina vaatisi sulkemaan BBC:n – Lähi-idän vapaimman uutismedian ahdinko tyrmistyttää

Saudi-Arabia ja sen liittolaiset neuvottelivat keskiviikkona siitä, mitä tehdä seuraavaksi Qatarin suhteen. Saudi-Arabia, Arabiemiraatit, Egypti ja Bahrain katkaisivat viime kuussa yllättäen diplomaattisuhteensa ja kaupankäynnin kuningaskuntaan.

Nelikko syyttää Qataria ääriryhmien tukemisesta ja on vaatinut maata muun muassa sulkemaan al-Jazeera-mediayhtiön ja vähentämään yhteyksiään Iraniin. Qatar on pitänyt vaatimuksia kohtuuttomina.

Kanavat jakavat mielipiteitä

Miksi al-Jazeera on joutunut maiden hampaisiin? Ensin on tehtävä ero mediayhtiön arabian- ja englanninkielisten uutiskanavien välille.

Länsimaissa tunnetaan paremmin vuonna 2006 perustettu englanninkielinen al-Jazeera. Se on monesti palkittu uutismedia, joka pärjää vertailussa monille kansainvälisille uutisjäteille.

Kymmentä vuotta aiemmin, vuonna 1996 perustettu arabiankielinen al-Jazeera on kaksikosta kiistellympi. Vuosien varrella sitä on lännessäkin syytetty puolueellisesta uutisoinnista.

Kanavan on muun muassa katsottu suhtautuvan myötämielisesti sunniääriryhmiin sekä ajavan poliittisen islamin asiaa. Sitä on myös pidetty selvemmin Qatarin kuningashuoneen äänitorvena.

Asiantuntijoiden mukaan Persianlahden autoritaarisia hallintoja on ärsyttänyt erityisesti al-Jazeeran uutisointi vuoden 2011 arabikeväästä ja demokratiaprotesteista.

– Silloin puhuttiin demokratiasta ja siitä, että autoritaarisista hallinnoista päästäisiin eroon. Osa niistä on kuitenkin edelleen vallassa -- ja ne ovat huolissaan al-Jazeeran kaltaisen organisaation olemassaolosta, sanoi englanninkielisen al-Jazeeran toimituspäällikkö Giles Trendle brittilehti Guardianille.

YK tuomitsi vaatimuksen

Useat Lähi-idän maat ovat aiemminkin yrittäneet rajoittaa al-Jazeeran toimintaa. Ne ovat esimerkiksi sulkeneet kanavan toimituksia, kun sen uutisointi ei ole miellyttänyt. Tällä kertaa vaatimus mediayhtiön sulkemisesta on tuomittu YK:ta myöten.

Laajemmin ottaen kyse on sananvapaudesta.

– Riippumatta siitä, pitääkö al-Jazeerasta tai onko samaa mieltä sen toimituksellisista näkökulmista, sen arabian- ja englanninkieliset kanavat ovat legitiimejä ja niillä on miljoonia katsojia. Vaatimus niiden sulkemisesta on ilmaisun- ja mielipiteenvapauteen kohdistuva hyökkäys, jota ei voida hyväksyä, sanoi YK:n ihmisoikeuskomissaarin Zeid Ra'ad al-Husseinin tiedottaja Rupert Colville viime viikolla.

Colville korosti, että jos joillakin mailla on ongelmia sen kanssa, mitä toisen maan televisioissa lähetetään, niillä on vapaus tuoda asiat julkiseen keskusteluun ja kiistää ne.

– Se, että tällaisia kanavia vaaditaan suljettavaksi, on tavatonta, ennennäkemätöntä ja selvästi kohtuutonta.

Brittilehti Economist on verrannut tilannetta siihen, jos Kiina vaatisi Britanniaa sulkemaan yleisradioyhtiönsä BBC:n. New York Times korosti Lähi-idän vapaimpana mediana pidetyn al-Jazeeran merkitystä alueen ihmisille.

– Al-Jazeera ei ole täydellinen uutisorganisaatio. Kriittistä uutisointia Qatarista tai sen kuninkaallisesta perheestä ei suvaita. Mutta suuri osa al-Jazeeran lopusta uutisoinnista noudattaa kansainvälisiä journalistisia standardeja, antaa ainutlaatuisen näkymän Lähi-idän tapahtumiin sekä toimii keskeisenä uutislähteenä miljoonille, jotka elävät epädemokraattisten hallintojen alaisuudessa, lehti totesi pääkirjoituksessaan 

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.

Hyvä asiakkaamme, tarjotaksemme teille entistä parempaa palvelua olemme päivittäneet MTV:n palveluiden käyttöehtoja. Voitte perehtyä ehtoihin, jotka ovat saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/kayttoehdot