Mainos
Mainos

Nämä kuvat vangitsevat katseen: Joel vietti kuusi viikkoa saamelaisyhteisössä – kuvasi saamelaisen laulajan ja ballerinan perinneasuissa

Ruotsalainen palkittu valokuvaaja Joel Marklund vietti kuusi viikkoa saamelaisyhteisön vieraana tallentaen heidän elämäänsä kuviin.

Urheiluvalokuvaajana työskentelevä Marklund sai mahdollisuuden osallistua erikoisprojektiin. Hän halusi lähteä juuri saamelaisten luokse, koska kokee, ettei heidän tarinaansa ole kerrottu tarpeeksi.

Marklund halusi kuvata jokaista saamelaista heidän perinteisissä puvuissaan eli gákteissa.

– Yksi heistä kertoi minulle, että ilman gákteja he ovat näkymätöntä kansaa.

Hän vietti ennen kuvaamista paljon aikaa kuuntelemalla kuvattavia ihmisiä ja tutustumalla heihin. Omaa haastetta projektiin toi myös Pohjois-Ruotsin synkkä ja harmaa sää. Kuvausmahdollisuus oli Nikon-yhtiön erikoisprojekti.

– Ruotsalaisena olen pettynyt siihen, miten maani on kohdellut saamelaisia. Tämä häpeätahra on kanssamme yhä, Marklund sanoo.

Marklundin mielestä alkuperäiskansojen jäseniä kohdellaan usein lähes toisen luokan kansalaisina.

– Heitä on kannustettu pidättäytymään oman kielensä käytöstä, ja perheitä on poistettu alueilta, joita he ovat asuttaneet monen sukupolven ajan. Tunnen velvollisuutta jakaa näiden ihmisten yksittäiset tarinat ja auttaa heitä saamaan äänensä kuuluviin.

Lapset mukana töissä

Varsinkin yksi kuvaushetki jäi erityisesti Marklundin mieleen. Hänet kutsuttiin mukaan, kun poroja kerättiin teurastettavaksi; se on heidän elinkeinonsa keskeinen osa. Silloin kaikki tekivät ahkerasti töitä, myös lapset.

– Heidän joukossaan oli nuori nainen nimeltä Marika Renhuvud, joka oli päättänyt auttaa aamusta kylmään yöhön asti. Kun olin kuvannut Marikaa ja hänen perhettään muutaman päivän, minulle selvisi, että hän on oppilaana Tukholman balettiakatemiassa. Minulle tällaisen kulttuurisen kontrastin löytäminen on se, mistä hankkeessa on kyse. Marika opetti minulle paljon saamelaiskulttuurista ja antoi minulle käsityksen nuorten saamelaisten elämästä. He ovat kasvaneet kahdessa melkein vastakkaisessa maailmassa.

Marklund kertoo, että hänelle yksi tärkeimmistä tavoitteista oli päästä saamelaisyhteisön stereotypioita syvemmälle; monet näkevät saamelaiset vain tuntureilla asuvina poronhoitajnia, vaikka nykyään monet elävät ja työskentelevät kaupungeissa.

– Esimerkiksi yksi kuvaamistani henkilöistä on nuori nainen nimeltä Maxida Marak. Maxida kasvoi perinteisessä saamelaisyhteisössä, mutta hän on nyt menestynyt laulaja kaupungissa.

Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme