Mainos
Mainos

Ranskan rekkalakon neuvotteluja jatketaan

Neuvottelut Ranskan rekkalakon lopettamiseksi jatkuvat tänään. Ranskan rekkakuskien työnantajien suurin liitto on luvannut palata neuvottelupöytään.

Ranska torjui eilen eurooppalaisten naapuriensa pyynnön, jonka mukaan ulkomaisille rekoille tulisi avata erityisiä käytäviä Ranskan rekkalakon ajaksi. Käytäviä pitkin kulkevat ulkomaiset rekat voisivat välttää rekkakuskien tiesulut ja niiden aiheuttamat viivästykset. Ranskan liikenneministeriön mukaan pyyntöön suostuminen tulkittaisiin lakkolaisten tahalliseksi ärsyttämiseksi. Käytävien avaaminen olisi lisäksi erittäin hankalaa.

EU:n komissio varoitti eilen, että se harkitsee oikeustoimia Ranskaa vastaan. Unioni haluaa, että Ranska lopettaa kuorma-autonkuljettajien työtaistelutoimet Calais'n satamassa Englannin kanaalin rannalla ja muilla Euroopan läpi kulkevilla avainreiteillä. Kuljetuskomissaari Neil Kinnockin edustaja Sarah Lambert sanoi, ettei unioni ole kuitenkaan lähdössä lakitupaan kiireellä.

EU voisi haastaa Ranskan oikeuteen, jos se voisi osoittaa, ettei Ranskan hallitus ole tehnyt kaikkea voitavaansa taatakseen ihmisten ja tavaroiden vapaan liikkumisen Euroopassa. Kinnock on kirjoittanut lakkoileville liitoille kirjeen, jossa hän kehottaa niitä varmistamaan, ettei lakko aiheuta merkittävää haittaa EU:n yhteismarkkinoille. Kinnock on myös keskustellut asiasta Ranskan viranomaisten kanssa.

Ranskan ulkoministeriö seuraa muiden reaktioita

Kuorma-autonkuljettajien lakko on johtanut laajoihin vastalauseisiin eri puolella Eurooppaa. Tanska on pyytänyt EU:n komissiota varmistamaan, että ulkomaiset rekat voivat käyttää esteettä Ranskan teitä lakosta huolimatta. Lambertin mukaan kuljetuskomissaari Kinnockin toimistossa puhelimet ovat soineet "kuumina". Ranskan ulkoministeriö on ilmoittanut seuraavansa tilannetta ja pitävänsä eurooppalaiset kumppaninsa ajan tasalla etenkin ulkomaisten rekkojen tilanteesta.

Kuljettajat eivät suostuneet purkamaan eri puolille maata pystyttämiään tiesulkuja neuvottelujen alla. Sadat rekat saartavat edelleen mm. öljynjalostamoja, ja bensiininmyyntiä on ryhdytty monin paikoin säännöstelemään. Tiesulut ovat aiheuttaneet valtaisia ruuhkia, joihin on juuttunut myös kymmeniä suomalaisrekkoja. Lakossa on noin 350000 kuljetusalan työntekijää. Heidän mukaansa työnantajat eivät ole pitäneet vuosi sitten järjestetyn lakon jälkeen antamiaan lupauksia palkankorotuksista ja työolojen parannuksista.
(STT-DPA-Reuters-AFP)


Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme