Mainos
Mainos

Sadattuhannet valmiita ottamaan riskin salakuljettajien käsissä: "Pääsen Eurooppaan tai kuolen merellä"

Nigerialainen Shelok oli kuullut kauhutarinoita salakuljettajien matkassa Eurooppaan pyrkivien kohtaloista, mutta todellisuus vaikutti vielä synkemmältä.

Kun Shelokin mies tapettiin, 30-vuotias kahden lapsen äiti päätti lähteä tavoittelemaan parempaa tulevaa Eurooppaan. Hän jätti lapsensa äitinsä huomaan ja kääntyi salakuljettajien yhteyshenkilönä tunnetun vanhemman naisen puoleen.

Matkalla tarinat muuttuivat todeksi: Ensimmäiset Euroopan-matkaa lupailleet salakuljettajat pakottivat Shelokin prostituutioon Nigeriassa. Hän pakeni ja löysi toisen salakuljettajaryhmän, joka lupasi kuljettaa hänet Saharan halki. Matka kesti kuukauden. Päästyään viimein Libyaan Shelok nousi salakuljettajien veneeseen, mutta merimatka katkesi ensihetkillään rannikkovartioston ratsiaan.

Yhdeksän kuukautta matkansa alun jälkeen Shelok kertoo vaiheistaan uutistoimisto DPA:lle vastaanottokeskuksessa Tripolin liepeillä. Varastorakennukseen pystytetyssä keskuksessa sadat muut riskialtista matkaa yrittäneet nukkuvat vieri vieressä lattialle ladotuilla patjoilla. Ilmassa leijuu sakea lemu, johon ovat sekoittuneet hien, kuivuvan pyykin ja ulosteen hajut.

Olot ovat Shelokin mukaan kuitenkin paremmat kuin ensimmäisessä leirissä, johon hänet kiinnioton jälkeen vietiin.

– Siellä vieressäni nukkui sairas nainen. Vartijat kieltäytyivät kutsumasta hänelle lääkäriä keskellä yötä, ja jossain vaiheessa hän lopetti vaikertamisen. Hän oli kuollut, Shelok kertoo.

Koettelemukset eivät ole saaneet Shelokia luopumaan pyrkimyksestä ylittää Välimeri. Paluu Nigeriaan lasten luo "epäonnistuneena naisena" ei hänen mukaansa ole vaihtoehto.

– Joko pääsen Eurooppaan tai kuolen merellä.

Salakuljetuksesta on tullut arkipäivää Libyassa

– Salakuljetusbisnes on ollut arkipäivää Libyassa jo kauan, mutta maan vuosia kestänyt poliittinen ja taloudellinen kriisi ja toimivan hallinnon puute ovat auttaneet rikollista toimintaa kasvamaan.

– Salakuljettajat tienaavat ihmisten salakuljettamisen lisäksi muun muassa öljyn, polttoaineen, ruuan, aseiden ja autojen salakuljetuksella.

– Libyan ex-johtajan Muammar Gaddafin hallinnon aikana suuri osa salakuljetuksesta oli hallinnon säätelemää. Nyt bisnes on "villiintynyt".

– Paikallisten mahtisukujen ja heimojen lisäksi salakuljettamiseen on sotkeutunut järjestäytynyttä rikollisuutta ja terroriryhmiä.

– Pakolaiskriisin myötä ihmissalakuljettajien "palveluiden" kysyntä on kasvanut. Ihmissalakuljetus suuntautuu Eurooppaan.


Kommentoi

Mainos

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.

Hyvä asiakkaamme, tarjotaksemme teille entistä parempaa palvelua olemme päivittäneet MTV:n palveluiden käyttöehtoja. Voitte perehtyä ehtoihin, jotka ovat saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/kayttoehdot