Mainos
Mainos

SAS: Tukevoituneet matkustajat turvallisuusriski

SAS:n mukaan koneen kohonnut painolasti voi vaikuttaa muun muassa vakauteen ja polttoaineen kulutukseen. Finnair puolestaan ei pidä matkustajien painoa riskinä.

Entistä tukevammat matkustajat ovat Skandinavian lentoyhtiön SAS:n mielestä mahdollinen turvallisuusriski. Lentoliikenteessä ei ole otettu huomioon, että keskivertomatkustajan paino on noussut ainakin kolme kiloa.

SAS on koepunninnut matkustajiaan ja vaatii nyt viranomaisia tarkistamaan turvamääräyksiä uusia painotietoja vastaaviksi, kertoi tanskalaislehti Jyllands-Posten torstaina.

Eurooppalaiset turvallisuusviranomaiset määrittelivät lähes kymmenen vuotta sitten, että keskiverto miesmatkustaja painaa 88 kiloa käsimatkatavaroineen ja päällysvaatteineen. Naisten painoksi annettiin 70 kiloa.

Nämä painot ovat SAS:n mukaan täysin vanhentuneita. Yhtiö aikoo koepunnita 20 000 matkustajaansa taas ensi vuonna.

Tanskan ilmailuviranomaiset ymmärtävät SAS:n huolen.

-Onhan selvää, että jos koneen paino voi olla tonninkin verran odotettua suurempi, sillä on vaikutusta muun muassa vakauteen, polttoaineen kulutukseen ja vaatimukseen kiitoradan pituudesta, kommentoi Thorbjörn Ancker Tanskan ilmailulaitoksesta.

Finnair ei pidä matkustajien painoa riskinä

Finnairin tiedotuspäällikön Usko Määtän mukaan Finnair ei pidä matkustajien mahdollisesti lisääntynyttä painoa riskinä.

-Meidän mielestämme se ei missään tapauksesssa ole riski. Taustaksi voin kertoa, että Euroopassa on meneillään koko maanosaa kattava laaja prosessi, jossa pyritään määrittelemään jatkossakin oikea standardipaino.

Eurooppalaiset turvallisuusviranomaiset määrittelivät lähes kymmenen vuotta sitten miesmatkustajan keskivertopainoksi käsimatkatavaroineen ja päällysvaatteineen 88 kiloa. Naisten painoksi määriteltiin 70 kiloa.

Suomalaisten matkustajien ei nyt kuitenkaan tarvitse varautua siihen, että turvatarkastuksen jälkeen joutuu vaa'alle.

-Tässä yhteiseurooppalaisessa elimessä sovitaan se, että missä maissa ja millä tavalla tämä tutkimus tehdään. Ehkä selvyys saadaan ilman Helsinki-Vantaan punnituksia, Määttä kertoo.

Uudet matkustajaryhmät, kuten aasialaiset, ovat kevyempiä kuin eurooppalaiset tai amerikkalaiset matkustajat. Naisten osuus on kasvanut ja naiset ovat yleensä miehiä kevyempiä. Kaikki tällaiset tekijät pitää ottaa huomioon. Talvella ihmiset painavat enemmän, kun pitää varautua pakkaseen, tuuleen ja tuiskuun, kertoo Määttä.

(MTV3-Sanna Pietiläinen-STT-Ritzau-TT)

Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme