Mainos
Mainos

Someyhtiöt selvittävät palveluissaan ollutta venäläispropagandaa – Twitter etsii vaalivaikuttamiselle altistuneita

Sosiaalisen median jätti Twitter aikoo ottaa yhteyttä käyttäjiinsä, jotka altistuivat venäläispropagandalle Yhdysvaltain presidentinvaalien alla. Facebookilla on jo vastaavia palveluita.

Yhtiön edustaja sanoi Yhdysvaltain senaatin komiteakuulemisessa keskiviikkona, että yhtiö on aloittanut valmistelut propagandaa nähneiden käyttäjiensä tunnistamiseksi ja ilmoittaakseen heille asiasta. Kyse on mahdollisesti miljoonista ihmisistä.

Asiasta uutisoi NBC News.

Yhdysvaltain kongressi on painostanut sosiaalisen median yrityksiä kertomaan ihmisille, jos nämä ovat altistuneet venäläiselle disinformaatiolle vaalien alla. Esimerkiksi Venäjään kytköksissä olleet Facebook-postaukset ovat eräiden arvioiden mukaan tavoittaneet yli 100 miljoonaa henkilöä.

Venäjän väitetty mahdollinen vaikutus Yhdysvaltain taannoisiin presidentinvaaleihin on maassa muutenkin suuri kysymys.


Facebook tutkii taas venäläisten väitettyä brexit-vaikuttamista

Facebook aloittaa uudelleen tutkinnan siitä, altistuivatko palvelun käyttäjät venäläispropagandalle Britannian brexit-äänestyksen alla. Muun muassa asiasta uutisoineen New York Timesin mukaan somejätti myös laajentaa tutkintaansa.

Britannian parlamentti pyysi viime vuonna Facebookia sekä useita muita sosiaalisen median yrityksiä selvittämään, pyrkikö mikään venäläistaho vaikuttamaan äänestykseen EU-erosta. Washington Postin ja BBC:n mukaan tutkinnan seurauksena Facebook kertoi löytäneensä hyvin vähäisiä todisteita vaikuttamisyrityksistä.

Joidenkin Britannian parlamenttiedustajien mukaan aiemmin tehty tutkinta oli kuitenkin puutteellinen.

Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme