Mainos
Mainos

Talousahdinko syö amerikkalaisten kiitospäivämatkailua

Amerikkalaisten kiitospäivä on perinteisesti vuoden vilkkain matkailuviikonloppu. Kalkkunaa syödään yleensä yhdessä koko suvun voimin ja pitkä, nelipäiväinen viikonloppu antaa siihen hyvän mahdollisuuden.

Tänä vuonna talousahdinko rajoittaa kuitenkin selvästi matkustusintoa. Matkustajamäärät ovat selkeässä laskussa ensi kertaa kuuteen vuoteen huomenna vietettävän kiitospäivän alla.

Omalla autolla matkaavien määrä laskee pudonneesta bensan hinnasta huolimatta, ennakoi autoliitto AAA. Sen laskelmien mukaan omalla autolla matkaavien määrä laskee 1,2 prosenttia. Maanteille oli liiton arvioiden mukaan lähtemässä 33,2 miljoonaa amerikkalaista.

Lentäen kiitospäivän viettoon lähtevien määrä laskee paljon dramaattisemmin, yli seitsemän prosenttia. Tämä ei kuitenkaan helpota matkaan lähtevien elämää.

- Matkustajamäärien laskusta huolimatta koneet ovat täysiä, sillä vuorojen määrää on vähennetty kymmenen prosenttia, varoittaakin Air Transport Assiociation -järjestön tiedottaja David Castelveter.

Lentoyhtiöt alkoivat karsia lentojaan jo kesällä, kun lentobensiinin hinta oli huippukorkealla, ja syksyn taloustaantuman myötä kapasiteettia karsittiin lisää.

- Matkailualalla ei ole sellaista osaa, johon tämä ei vaikuttaisi, painottaa matkailualan analyytikko Henry Hartevedt taantuman vaikutuksia New York Times -lehdelle.

Kalkkunan jälkeen ostoksille

Kiitospäiväviikonloppuun kuuluu kalkkunan lisäksi toinen perinne, joulukaupan virallinen aloitus. Tarjousten metsästäjät voivat sulatella huomenna syömäänsä kalkkunaa ja kurpitsapiirakkaa kauppajonoissa, sillä varsin monet liikkeet avaavat ovensa jo puolilta öin perjantain puolella ja houkuttelevat ostoksille vain aamuvarhain voimassa olevilla supertarjouksilla.

Tänä vuonna vähittäiskauppa on melkoisissa paniikkitunnelmissa, sillä joulukaupasta ennustetaan heikointa vuosiin.

Synkimmät ennustelevat yli kahden prosentin pudotusta myyntilukuihin viime vuoteen verrattuna, optimistit arvelevat puolestaan, että kasvua voisi olla parisen prosenttia. Tämänkin olisi heikoin tulos sitten vuoden 2002.

- Olen etsinyt töitä jo kolme kuukautta, kertoo marylandilainen Julia Lloyd.

- En itse asiassa edes leikkaa joulukulutustani, sillä en luultavasti pysty ostamaan joululahjoja tänä vuonna ollenkaan. Rahat menevät välttämättömyyksiin, kuten laskujen maksuun, hän kertoo.

Lloydin on vaikea löytää uutta työpaikkaa jatkuvasti lomauttavalta vähittäiskauppa-alalta. Hänen poikaystävänsä tilanne on yhtä synkkä, sillä asuntolaina-alalla olevan miehen on mahdoton löytää uutta työtä.

Ei siis ihme, että amerikkalaisten ennustetaan käyttävän tänä vuonna vähemmän rahaa kiitospäiväruokiin. Yhä harvempi myös nauttii perheineen kalkkunasta ravintolassa.

(MTV3-STT)

Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme