Tämä dinosaurus on varsinainen kauhujen hanhi: "Eri piirteet yhdistyvät siinä kummallisella tavalla"

Tutkijat esittelivät viime viikolla dinosauruksen, jota he kuvailivat Velociraptor-pedon ja hanhen yhdistelmäksi.

– Erilaisten dinosaurusten piirteet yhdistyvät siinä odottamattomalla ja eriskummallisella tavalla, kuvailee tutkimusta johtanut paleontologi Andrea Cau uutistoimisto Reutersille.

Halszkaraptor escuilliei -niminen kalkkunan kokoinen dinosaurus käveli maalla kahdella jalalla strutsimaisessa asennossa ja osasi juosta.

Dinosaurus viihtyi kuitenkin myös vedessä: sen eturaajat muistuttivat enemmän pieniä räpylöitä kuin siipiä. Sillä oli pitkä kaula, mutta myös suu täynnä teräviä, neulamaisia hampaita.

Tässä alla on taiteilija Lucas Panzarin näkemys otuksesta:

Tutkijat arvelevat, että halszkaraptor escuilliei muistutti elintavoiltaan rantalintua. Dinosaurusten keskuudessa oli poikkeuksellista elää sekä vedessä että maalla.

– Vedessä se ui todennäköisesti hitaasti joutsenen tapaan ja käytti käsiään uidessaan, Cau selittää.

– Se pystyi kuitenkin juoksemaan ja todennäköisesti käytti pitkää kaulaansa pienten eläinten saalistamisessa. Se pystyi metsästämään myös vedessä käyttäen kaulaansa.

Dinosaurus eli 75 miljoonaa vuotta sitten Mongolian joissa ja järvissä. Fossiili löydettiin kaivauksilta eteläisestä Mongoliasta.

Dinosauruksen esitellyt tutkimus julkaistiin ensimmäisenä Nature-lehdessä.