Mainos
Mainos

Tavoitteena maksimaalinen mukavuus – tällaista luksusta maailman pisin reittilento oli käytännössä: "Täytyy tunnustaa, että nautin"

Maailman pisin reittilento koettelee matkustajia ja henkilökuntaa. Ensimmäinen lento oli positiivinen kokemus.

Singapore Airlines -lentoyhtiön reittilento SQ22 aloitti eilen illalla ensimmäisen matkansa Singaporesta New Yorkiin. Matkan kesto on huimat 18 tuntia ja 45 minuuttia ja kilometrejä kertyy mittariin 16 700.

CNN:n toimittaja Richard Quest testasi maailman pisimmän reittilennon käytännössä.

Video: Faktat, jotka sinun täytyy tietää maailman pisimmästä reittilennosta.

Lennon aikana matkustajille tarjoillaan yhteensä yli 500 ateriaa. Ensimmäisen aterian vaihtoehtoja olivat naudanlihavokki, pannulla paistettu napsija sekä hummerimykyt. Quest kuitenkin koki, että erityisesti viimeinen ateria tarjottiin liian aikaisin eli kuusi tuntia ennen laskeutumista.

– Minusta Singapore Airlinesin toimintatapa johtaa siihen, että ihmisillä on vähemmän aikaa nukkua, Quest totesi.

Koneessa on runsaasti tilaa verrytellä

Airbus A350-900ULR -malliseen lentokoneeseen mahtuu 161 matkustajaa. Paikoista 67 kuuluu bisnessluokkaan ja 94 premium-turistiluokkaan. Istumamukavuuden lisäksi koneessa on tilaa verrytellä, sillä matkustamo on 2,4 metriä korkea ja 5,6 metriä leveä.

Koneessa on mahdollista nukkua sängyiksi muuntuvilla istumapaikoilla. Questin mukaan sängyssä on kuitenkin maattava kummallisesti mutkalla. Nukahtamista helpottaa kuitenkin se, että lennolla on 5 desibeliä matalampi melutaso kuin tyypillisesti kaupallisilla lennoilla.

– Täytyy tunnustaa, että nautin tästä. Tähän mennessä olen syönyt, katsonut elokuvan, nukkunut, puhunut ja kävellyt, Quest kommentoi puolessavälissä matkaa.

Pitkä lento koettelee myös henkilökuntaa

Pitkä lento koettelee matkustajien ohella myös henkilökuntaa. Lentoemäntä Hennie Chin kertoo, että onnistumisen salaisuus on hyvä valmistautuminen.

Koneessa on kaksi lentämisestä vastaavaa tiimiä, jotka nukkuvat vuorotellen. Molempiin tiimeihin kuuluu sekä kapteeni että perämies. Sama kapteeni hoitaa nousun ja laskeutumisen.

Matkustamohenkilökuntaan kuuluu yhtensä 13 henkilöä. Alle 19 tunnin lennolla he saavat levätä neljä tuntia. Henkilökunnan sängyt ovat koneen perällä matkustajien yläpuolella.

Kokemus oli kaikkiaan positiivinen

Questin mukaan kokemus oli kaikkiaan onnistunut. Eriyisen tyytyväinen hän oli henkilökuntaan, joka pysyi iloisena ja avuliaana läpi pitkän lennon.

– Kone on lentänyt ihmeellisen tasaisesti. Ruokaa ja juomaa on ollut tarjolla läpi lennon ja henkilökunta on ollut pettämätön, Quest summaa.

Ainoat negatiiviset havainnot koskivat nukkumista. Sänky ei tehnyt toimittajaan vaikutusta loppumatkankaan aikana. Lisäksi aterioiden ajoittamisessa olisi ollut parantamisen varaa.

Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme