Tutkijat havaitsivat "petoplaneetan" – haastaa käsitykset planeettojen synnystä

Independent uutisoi tutkijoiden ensimmäistä kertaa havaitsemasta planeetasta, jota se tituleeraa "petoplaneetaksi" sen koon vuoksi.

Planeetta tunnetaan virallisesti nimellä NGTS-1b ja se on noin Jupiterin kokoinen. NGTS-1b sijaitsee noin 600 valovuoden päässä Maasta.

Warwickin yliopiston astronomien ryhmää johtava professori Daniel Bayliss kertoi, että NGTS-1b:n löytyminen oli täysi yllätys.

"Peto" haastaa aiemmat käsitykset

Baylissin mukaan planeetan löytö haastaa tutkijoiden ajatukset siitä, miten planeetat muodostuvat, koska tähti jota planeetta kiertää, on todella pieni: vain puolet aurinkokuntamme tähden, Auringon, koosta.

Eräiden teorioiden mukaan taas pienten tähtien ympärille ei voi muodostua NGTS-1b:n kokoisia planeettoja. Teoriaa on aiemmin vahvistanut se, ettei tämän kokoisen planeetan ole havaittu kiertävän noin pientä tähteä.

Yliopiston toisen professori Peter Wheatleyn mukaan universumissa on todella paljon pieniä tähtiä, joten "petoplaneettoja" saattaa olla enemmänkin.

Planeetta löydettiin NGTS-teleskoopeilla, jotka sijaitsevat Chilessä.