Mainos
Mainos

Venäjällä pelätään sananvapauden kaventumista

Valtion kaasuyhtiö Gazprom on ostanut kriittisenä tunnetun Izvestija-lehden. Kremlillä on nyt hallussaan lähes kaikki merkittävät tiedotusvälineet.

Yksi Venäjän tunnetuimmista lehdistä, Izvestija, siirtyy nyt Kremlin suojiin. Kaasuyhtiö Gazprom kertoi tänään ostaneensa lehdestä yli 50%.

Uusi omistaja on luvannut, ettei lehden linja muutu, mutta harva uskoo, että entisenlaisen kriittinen kirjoittelu jatkuu.Tuoreessa muistissa on Gazpromin muutama vuosi sitten ostama NTV-tv-kanava, joka muuttui itsenäisestä ajattelijasta Kremlin linjan myötäilijäksi.

Izvestija ostettiin puhtaasti poliittisista syistä. Tv-kanavat ovat jo Kremlin hallinnassa, mutta arvovaltainen lehti puuttuu. Lisäksi lehden omistanut suurliikemies Vladimir Potanin oli halukas luopumaan hankalasta omaisuudesta. Izvestija on ollut Kremlin hampaissa mm. Beslanin koulukaappauksen aikana.

Sanomalehdet ovat tähän asti pysyneet suhteellisen riippumattomina Venäjällä. Niiden levikit ovat pieniä ja lukijakunta keskittyy kaupunkeihin. Mutta viimeaikoina useita lehtiä on uhkailtu talousvaikeuksilla kriittisten juttujen jälkeen.

Uutta on myös ensi syksynä aloittava englanninkielinen uutiskanava. Venäjän CNN:ksi kutsuttu kanava välittää uutisia ympäri vuorokauden. Kyseessä on valtion hanke, joten kriittisyys voidaan unohtaa.

(MTV3)

Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme