Mainos
Mainos

Vyyhti paisuu - turvautuivatko brittilehdet Brownin salakuunteluun?

Britannian salakuunteluskandaali paisuu väitteistä, joiden mukaan kaksi muutakin Robert Murdochin omistamaa lehteä olisi turvautunut epärehelliseen tiedonhankintaan.

Brittimedioiden mukaan arvovaltainen Sunday Times ja Sun-lehti olisivat urkkineet ex-pääministeri Gordon Brownin henkilökohtaisia tietoja. Aiemmin kohun keskiössä on ollut News International -lehtiyhtiön News of the World -lehti, joka lakkautettiin viikonloppuna.

Independent-lehden mukaan News Internationalille työskennelleet tahot murtautuivat Brownin puhelimeen ja pääsivät käsiksi hänen pankkitiliinsä, kun Brown työskenteli talousministerinä. Independent ei maininnut lehteä, jolle toimittajat työskentelivät.

BBC ja Guardian raportoivat kuitenkin, että Sunday Times oli saanut haltuunsa Brownin henkilökohtaisia potilas- ja varallisuustietoja. Guardian lehti kertoi lisäksi, että Sun-lehti olisi urkkinut Brownin pojan potilastietoja.

Guardianin mukaan Brown oli urkintayritysten kohteena yli kymmenen vuoden ajan, myös pääministerikaudellaan. Brown ei kommentoinut lehtien väitteitä.

(MTV3 - STT - AFP - Reuters)

Kommentoi

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme