Mainos
Mainos
Mainos

Koululaiselle monipuolista välipalaa – poimi vinkit!

Kesäloma muuttaa monessa suomalaisperheessä rutiineja, kun koulupäivät eivät hetkeen rytmitä arkea. Moni kaipaakin kesän kynnyksellä apua siihen, millaisia ruokia koululaisille kannattaa valmistaa, jotta ruokarutiinit pysyvät terveellisellä tolalla myös loman aikana.

Unileverin ravitsemusasiantuntija Sara Pohjavuori kertoo vinkkinsä siihen, kuinka lapsiperheiden kesän ruokarumbasta voi selvitä helposti ja ravitsevasti. Ensimmäisenä asiantuntija nostaa esiin säännöllisen ruokarytmin, joka olisi ensisijaisen tärkeää ottaa huomioon myös koululaisten kesälomien aikana.

– On todella tärkeää, että päivän aikana syödään säännöllisesti, Pohjavuori toteaa.

Kouluikäiselle sopiva välipala on kokonaisuus, johon kuuluu esimerkiksi:
1) 1–2 siivua leipää, lasillinen maitoa ja hedelmä.
2) Karjalanpiirakka munavoilla, vihannespaloja ja lasillinen maitoa.
3) Jogurtti, hedelmä ja lasillinen maitoa.

Sopiva ateriaväli on 3–4 tuntia

Kun aterioiden välille tulee pitkiä taukoja, saattaa huomaamattaan altistaa itsensä hallitsemattomalle syömiselle seuraavalla aterialla – tai vaihtoehtoisesti pidentyneet ateriavälit voivat johtaa jatkuvaan naposteluun. Lomalla näin saattaa käydä helposti, kun päivärytmi on poikkeuksellinen.

– Kun lapselle tarjoaa ruokaa riittävän tasaisin väliajoin, verensokeri pysyy tasaisena pitkin päivää, eikä pääse laskemaan liian alhaiseksi. Silloin voi välttää monet kiukkukohtaukset ja väsymyksen, Pohjavuori vinkkaa.

– Sekä lasten että aikuisten kohdalla suositellaan 3–4 tunnin ateriavälejä – sekä lomalla että arjessa. Tämä tarkoittaa noin 4–6 ateriaa päivässä riippuen vähän siitä, minkä ikäinen lapsi on, Pohjavuori jatkaa.

Koululaisen välipalan tärkeimmät elementit

Kun koululaiselle suunnittelee sopivaa monipuolista ja ravitsevaa välipalaa itsenäisesti kotona nautittavaksi, on syytä ottaa huomioon, että se sisältäisi esimerkiksi kasviksia, hedelmiä tai marjoja, proteiinin lähteen kuten esimerkiksi maitovalmisteita sekä kuidun lähteen kuten esimerkiksi viljavalmisteita. Toisinaan pienempikin välipala riittää ja silloin esimerkiksi banaani voi olla ihan riittävä.

– Olisi tärkeää, että monipuolisesta välipalasta saataisiin proteiinia, täysjyväviljavalmisteita ja kasviksia tai hedelmiä, Pohjavuori kertoo.

Asiantuntija suosittelee valmistamaan kesälomaa viettäville koululaisille heidän taitojaan vastaavaa evästä valmiiksi jääkaappiin. Jos liesi ei ole lapselle vielä tuttu, voi eväiden valmistelut hoitaa sille mallille, että mikrossa lämmittäminen riittää.

Kiinnitä huomiota sokerin määrään

Lapsille suunnatut tuotteet saattavat sisältää yllätyksiä piilosokerin muodossa. Asiantuntija kehottaakin kiinnittämään huomiota siihen, ettei esimerkiksi jogurttien, vanukkaiden ja mehujen kautta lapselle tule tarjoiltua huomaamatta suuria määriä sokeria.

Lasten välipalaksi sopii erityisen hyvin myös maustamaton jogurtti, jonka joukkoon voi halutessaan sekoittaa marjoja, mysliä tai aavistuksen hilloa. Sokeristen jogurttien kohdalla Pohjavuori suosittelee lämpimästi kikkaa, jonka avulla jogurtti muuttuu helposti vähemmän sokeria sisältäväksi.

– Sokeroidun jogurtin sekaan voi lisätä puolet maustamatonta ja sokeroimatonta jogurttia, Pohjavuori vinkkaa.

Jos mehu on koululaisen suosikkijuoma, suosittelee asiantuntija kiinnittämään huomiota siihen, kuinka paljon mehua tulee päivittäin nautittua: lasillinen täysmehua päivässä on sopiva määrä.

– Mikään ei kiellettyä, mutta en suosittelisi mehua janojuomaksi. Vesi on paras janojuoma, Pohjavuori kertoo.

Suomen lapsellisin ruokalista nähdään MTV3-kanavalla alkaen sunnuntaisin kello 18.25.

Mainos

Käytämme palveluissamme evästeitä parantaaksemme palveluiden käyttökokemusta. Jatkamalla palvelun käyttöä hyväksyt evästeiden käytön. Tutustu päivitettyyn tietosuojakäytäntöömme