Mainos
Mainos
SSK_kansi

Tässä ovat Suomen surkein kuski -tuomarit – juontajana nähdään uusi kasvo

Suomen surkein kuski -ohjelman juontajan puikoissa aloittaa lumilautailija Eero Ettala. Tuomaristossa nähdään tuttuja kasvoja

Tällä kaudella Suomen surkein kuski -ohjelman uutena juontajana nähdään lumilautailijanakin tunnettu Eero Ettala.

Eeron nimi on jäänyt lumilautakansan mieliin viimeistään 2006, kun hän onnistui tekemään double backside rodeo 1080 -tempun ensimmäisenä maailmassa.

Aktiivisen kilpailu-uransa jälkeen Eero on halunnut, lumilautailuelokuvien tekemisen ohella, kokeilla uusia asioita. Hänet onkin nähty niin DJ-vieraana Radio Rockissa kuin Ota rahat ja juokse sekä Mestareiden mestari -ohjelmien juontajana.

Eero oli innoissaan, kun häntä kysyttiin Suomen surkein kuski -ohjelman juontajaksi. Heti 18-vuotiaana ajokortin saanut Eero pääsi inssistä ja teoriakokeesta läpi ensimmäisellä yrittämällä.

Ajokilometrejä on siitä lähtien kertynyt hyvää vauhtia miehen ajellessa laskettelukeskuksien ja kodin väliä tasaiseen tahtiin. Autossa Eerolle tärkeintä on kuitenkin mukavuus ja se, ettei se herätä liikaa huomiota. Hienolla urheiluautolla ajamisen mies kokisi lähinnä kiusalliseksi.

Sarjan viidennen kauden myötä Eeron tavoitteena on, toisinaan ehkä raastavallakin rehellisyydellään ja tuomariston asiantuntevalla avustuksella, saada jälleen uudet kymmenen vaaraa pois liikenteestä.

Tuomarit

Sari Nuolikoski

Kenelläpä ei alkaisi puntti tutisemaan poliisin nähdessään? Tällä kaudella kuskit voivat kuitenkin olla turvallisin mielin, sillä paikalla on aiemmiltakin kausilta tuttu vanhempi konstaapeli ja rautainen poliisin ajokouluttaja Sari Nuolikoski Itä-Uudenmaan poliisilaitokselta. Sarilla on B-kortin lisäksi C-kortti, jonka hän ajoi poliisiksi opiskellessaan, kun vanhemmat eivät naista enää olleet toppuuttelemassa.

Autoilussa Saria ei koskaan ole kiinnostanut niinkään ruuvien kiristely tai moottoreiden virittely, vaan nimenomaan itse ajaminen. Sari pääsi ensimmäistä kertaa kunnolla leikkimään autolla kuitenkin vasta ajokouluttajaksi kouluttautuessaan.

Nykyään ajokilometrejä kertyy hyvää tahtia, Sarin parin kuukauden ikäisellä autollakin jo viitisentoista tuhatta. Sarin unelma-auto, jos käytännöllisyyttä ei tarvitse miettiä, olisi Concorde Liner plus 1136. Erikoista tässä modernissa asuntoautossa on se, että sen takaosaan mahtuu kyytiin myös vaikka Mini Cooper! Kyseisellö yhdistelmällä kelpaisikin kierrellä maailmaa!

Poliisiurallaan Sari on ehtinyt nähdä kaikenlaista ja uhmaa tarvittaessa vaaroja myös surkeimpien kuskien parissa hyppäämällä apukuskin paikalle toinen toistaan kinkkisemmissä ajotilanteissa. Päämääränä on, että oppimista tapahtuisi ohjelman jokaisen kuskin, vaikka surkeankin, taholla ja liikenteeseen saataisiin sitä myötä kymmenen entistä turvallisempaa kuskia.

Jussi Pohjonen

Suomen surkeimman kuskin tuomariston puheenjohtajana jatkaa aiemmiltakin kausilta tuttu liikenneopettaja, Trafilla tieliikenteen johtavana asiantuntijana työskentelevä Jussi Pohjonen. Työssään Jussin tehtäviin kuuluu kansalaisten valistaminen liikenneasioista. Jussin ohjeita löytyy lehtien palstoilta, hänen ääntään voi kuulla radiosta ja miehen itsensä voi tavata erilaisissa tilaisuuksissa. Myös monet liikenneturvallisuuskampanjat saattavat olla Jussin ideoimia.

Jussin silmää miellyttävät erityisesti autot, joissa muotoilu on kohdillaan. Aikoinaan Jussi olikin useamman kuplavolkkarin onnellinen omistaja. Jos taivas olisi rajana, löytyisi hänen autotallistaan kuitenkin klassinen Rolls-Royce Silver Ghost, jota kuljettaisi uniformupukuinen kuljettaja. Tällä hetkellä miehen on kuitenkin tyytyminen mitäänsanomattomaan perus sedaniin. Ajaminen on silti Jussille ennen kaikkea keino rentoutua ja nollata ajatuksia esimerkiksi raskaan työpäivän jälkeen.

Jussin harrastuksiin kuuluu myös jokamiehenluokan seuraaminen. Tuttavallisemmin “jokkiksena” tunnetussa autourheilulajissa kisaillaan vanhoista autoista itse rakennetuilla kilpureilla. Vaikka Jussi ei itse koskaan ole jokkista ajanutkaan, tulee vuodessa kierrettyä seuraamassa useita kisoja ympäri Suomen.

Jussin mukaan Surkeimman kuskin jokaisella kaudella kuljettajilla toistuvat samankaltaiset virheet. Hänen laaja-alaisen liikennekokemuksensa myötä teräviä arvioita surkeiden kuskien suorituksista tullaan kuulemaan tälläkin kaudella. Palkitsevinta Jussista on kuitenkin nähdä kuskien kehittyvän, silloin ohjelma on tehnyt tehtävänsä.

Tuomo Nikkola

Todennäköisesti nilkka suorana ja auton ratti kädessään syntynyt entinen rallikartturi Tuomo Nikkola edustaa tuomaristossa vauhdin ja vaaratilanteiden asiantuntijuutta. Vuodet ralliauton pelkääjän paikalla ja tulevien rallilupauksien valmentajana ovat opettaneet Tuomoa analysoimaan sääolosuhteiden vaikutukset ja kuljettajien tekemät virheet pienistäkin auton liikkeistä. Siksi Tuomo on myös oikea henkilö koeajamaan Suomen surkeimman kuskin vauhdikkaimmat tehtäväradat ennen kilpailijoiden suorituksia. Näin ratojen mutkat saadaan kohdalleen kilpailjoita varten.

Nuorena miehenä Tuomo on saanut osansa autojen ruuvailusta, mutta arvostaa nykyään autossa erityisesti käytännöllisyyttä. Tuomo haaveilee silti vielä joku päivä omistavansa vanhan kunnon amerikanraudan. Sen pitäisi olla kuitenkin sellainen, johon koko perhe mahtuisi kyytiin.

Tuomo toivoo, että tällä kaudella kilpailijat eivät olisi ainakaan yhtään surkeampia kuin aiemmilla kausilla. Vaan kuinkas sitten kävikään?

Suomen surkein kuski 13.2. Subilla!

Mainos

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.

Hyvä asiakkaamme, tarjotaksemme teille entistä parempaa palvelua olemme päivittäneet MTV:n palveluiden käyttöehtoja. Voitte perehtyä ehtoihin, jotka ovat saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/kayttoehdot