Mediakysely: yleisö haluaa tutkivaa journalismia, mediapäättäjät uskovat someen

MTV Uutisten mediakyselyn mukaan valtaosa suomalaisista haluaa tiedotusvälineisiin lisää tutkivaa journalismia ja uutisia. Toimitusten johto puolestaan aikoo panostaa ensisijaisesti sosiaaliseen mediaan. Osapuolet ovat eri linjoilla myös mediasisältöjen maksullisuuden tulevaisuudesta.

MTV Uutiset teetti kesäkuussa mediakyselyn, jonka tarkoituksena oli luodata sekä Suomen keskeisten uutismedioiden päätoimittajien ja kustantajien että suuren yleisön näkemyksiä median tulevaisuudesta. Kyselystä kävi ilmi, että osapuolet ovat osin eri linjoilla mm. sisältöpainotuksissa.

Mediapäättäjät kertoivat kyselyssä aikovansa panostaa lähivuosina etenkin sosiaalisen median roolin kasvattamiseen (55 %). Yleisövastaajista sen sijaan vain 9 % toivoi lisäresursseja sosiaaliseen mediaan ja noin kolmannes vastaajista toivoi sen resurssien vähenevän. Sen sijaan yleisö haluaa mediaan lisää tutkivaa journalismia (59 %) ja uutisia (47 %). Mediapäättäjien vastauksissa nämä jäivät tärkeysjärjestyksessä toiseksi (uutiset, 41 %) ja kolmanneksi (tutkiva journalismi, 36 %) sosiaalisen median jälkeen.

Sekä mediapäättäjät että suuri yleisö olivat yhtä mieltä siitä, että jatkossa kannattaa karsia etenkin viihdesisällöistä. Yleisöstä viihteen resursseja vähentäisi 43 % ja mediapäättäjistä 45 %. Yleisön mielestä myös urheilusta (33 %) ja sosiaalisesta mediasta (30 %) voisi tinkiä. Mediapäättäjät puolestaan voisivat vähentää pääkirjoituksia ja kolumneja (20 %) sekä reportaaseja ja kulttuuria (15 %).

Ilmaista vai maksullista?

Mediakysely paljasti myös mediapäättäjien ja yleisön erilaiset näkemykset sisältöjen rahoittamisesta. Mediapäättäjistä 55 % uumoilee, että muun kuin verkossa tapahtuvan mediamainonnan määrä laskee tulevina vuosina ja että levikki- ja yleisömäärät laskevat (64 %). Mediapäättäjistä lähes 57 % uskookin, että heidän tarjoamiensa sisältöjen hinnat nousevat lähitulevaisuudessa.

Yleisö ei kuitenkaan uhku maksuhaluja, sillä vain 3 % yleisövastaajista oli valmis käyttämään rahaa mediasisältöihin tulevaisuudessa enemmän kuin nyt. Vastaajista 54 % aikoi käyttää mediasisältöihin jatkossa yhtä paljon rahaa kuin nyt ja 43 % puolestaan vähemmän rahaa kuin nyt. Suurin osa yleisövastaajista (66 %) kertoi käyttävänsä nykyään mediasisältöihin rahaa enintään 30 euroa kuussa.

Verkko tarjoaa uutiset

Suomalaiset seuraavat kyselyn mukaan uutisia etupäässä verkosta. Verkon uutissivustot nimesi pääasialliseksi uutislähteekseen 48 % yleisövastaajista. Toiseksi tärkein uutislähde on televisio (29 %) ja kolmanneksi tärkein painettu lehti (15 %).

Sosiaalisen median rooli uutisvälineenä ei vielä ole suuri, vastaajista 2 % kertoi poimivansa uutisensa pääasiassa Facebookista, Twitterin osuus jäi 0 prosenttiin. Vastaajista 65 % ilmoitti kuitenkin käyttävänsä Facebookia päivittäin, Twitterin osuus päivittäiskäytössä oli 10 % ja Youtuben 35 %.

Suuri osa vastaajista (68 %) uskoi sosiaaliseen mediaan käyttämänsä ajan pysyvän tulevaisuudessa nykyisenkaltaisena. Vain 7 % uskoi lisäävänsä sosiaaliseen mediaan käytettyä aikaa. Vastaajista 17 % aikoo jatkossa viettää nykyistä vähemmän aikaa somessa ja 8 % kertoi, ettei käytä tulevaisuudessa lainkaan aikaansa somessa.

Mediamurros syvenee

Mediatoimialan tiukat ajat heijastuvat myös mediapäättäjien visioissa. Peräti 86 % mediapäättäjistä uskoo, että alan henkilöstömäärä vähenee entisestään vuoden aikana. Mediapäättäjät vaikuttavat myös varovaisen avoimilta uudelle trendille, sisältömarkkinoinnille. Vastaajista 32 % ilmoitti, että edustamansa media aikoo tulevan vuoden aikana laajentaa toimintaansa sisältömarkkinointiin. Vastaavasti 32 % ei osannut ottaa asiaan kantaa. Reilu kolmannes suhtautui asiaan kielteisesti.

MTV Uutisten mediakysely toteutettiin kesäkuussa 2014 kaksiosaisena – sen kysymykset suunnattiin sekä tärkeimpien uutismedioiden päätoimittajille ja kustantajille että suurelle yleisölle. Verkkopaneelina tehtyyn yleisökyselyyn vastasi kaikkiaan 1619 suomalaista ja sen virhemarginaali on kolme prosenttia suuntaansa. Mediapäättäjäkyselyyn vastasi 22 keskeisten suomalaisten uutismedioiden päättäjää eli vastaavaa päätoimittajaa, toimitusjohtajaa tai kustantajaa. Mediapäättäjäkyselyn vastausprosentti oli 65.

Palautelomake

ruusuja
risuja
kysymys
ehdotus

*

Kiitos palautteestasi!

Valitettavasti emme ehdi vastata jokaiseen viestiin henkilökohtaisesti.

Palautteen jättäminen ei onnistunut

Yritä hetken päästä uudelleen.

MTV käyttää palveluissaan evästeitä tarjotakseen paremman käyttökokemuksen. Pyydämme sinua perehtymään uudistuneeseen tietosuoja- ja evästekäytäntöömme, joka on saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/tietosuoja.

Hyvä asiakkaamme, tarjotaksemme teille entistä parempaa palvelua olemme päivittäneet MTV:n palveluiden käyttöehtoja. Voitte perehtyä ehtoihin, jotka ovat saatavissa osoitteessa www.mtv.fi/yritys/kayttoehdot